مشهد- خبرنگار دنیای‌‌اقتصاد: در صورت جذب سرمایه‌گذاری‌های لازم، در دو سال آینده کریدور اطلاعات شرق در بخش IT با مشارکت بخش‌خصوصی و تاسیس یک شهرک صنعتی مرتبط در خراسان رضوی ایجاد می‌شود. معاونت پشتیبانی و توسعه انسانی استانداری خراسان رضوی با اعلام این مطلب گفت: ایجاد این کریدور به بیش از ۵۰میلیارد دلار سرمایه‌گذاری نیازمند است. مجید عبدالملکی افزود: این کریدور با اجرای زیرساخت‌‌های دولتی و سرمایه‌گذاری خصوصی و خارجی ایجاد می‌شود.

وی با بیان اینکه مطالعات فاز صفر و یک این طرح، ظرف یکسال آینده انجام می‌شود، گفت: این کریدور به بیش از یک‌هزار هکتار زمین نیازمند است،‌ که شرکت شهرک‌های صنعتی استان خراسان رضوی، به زودی آن را تهیه خواهد کرد.

وی، کریدور اطلاعاتی را سنگ بنای مناسبی برای توسعه IT دانست و گفت: اگر مشکلات سیاسی ایجاد شده از سوی دولت‌های غربی را پشت سر بگذاریم، از این طریق سرمایه قابل توجهی از خارج از کشور جذب می‌‌شود.

معاون پشتیبانی و توسعه منابع انسانی استاندار خراسان رضوی همچنین از ایجاد پرتال مرکزی دولت الکترونیک در این استان خبر داد.

وی ایجاد پرتال مرکزی دولت را به منظور شعار عدالت اجتماعی دولت دانست و گفت: تشکیل پرتال در خراسان رضوی به دلیل مزیت‌های صنعتی و برتری نیروی کار در زمینه IT نسبت به دیگر استان‌‌ها است.

وی بخش IT را یکی از مزیت‌های نسبی استان دانست و گفت: اگر بتوانیم تکنولوژی آن را از کشورهای دیگر وارد کنیم، به این دلیل که در کشور ما نیروی کار ارزان است، قطعا قیمت تمام شده کالا مناسب‌تر خواهد بود و ارزش افزوده خواهد داشت.

وی افزود: در بخش آموزش بحث ایجاد دانشگاه‌های خصوصی، ساخت دانشگاه صنعت و معدن که به زودی کلنگ آن به زمین می‌خورد، دانشگاه آتش‌نشانی و ایجاد شعبات دانشگاه‌های دیگر در استان را پیگیری می‌کنیم.

وی ادامه داد: همچنین به دنبال ایجاد شعبه‌ای از دانشگاه‌های استان در کشورهای آسیای میانه هستیم که این تفکر جدیدی است که حتی جزو راهبردها و سیاست‌های سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی در گذشته نبود.

وی با بیان اینکه حلقه مفقوده‌ای بین پژوهش، پژوهشگر، نهادهای پژوهشی و طالبان پژوهش وجود دارد، گفت: امسال یک تا ‌‌٤درصد بودجه‌های اجرایی جاری استان باید به بحث پژوهش اختصاص داده شود و پژوهش‌های کاربردی در سطح کلان که می‌تواند در دستگاه‌های اجرایی مورد توجه قرار گیرد، به عنوان پایه این پژوهش‌ها انجام شود که این یکی از نکات اساسی است که در قالب نظام پژوهشی در حال پیگیری است.