کاهش 4درصدی صادرات کالا از خراسان رضوی

مشهد- خبرنگار دنیای اقتصاد: در پنج ماه نخست سال‌جاری ۲۵۵هزار تن کالا به ارزش ۲۷۴میلیون دلار از گمرکات استان خراسان رضوی صادر شد که این میزان صادرات از نظر ارزش نسبت به مدت مشابه سال قبل چهار درصد کاهش نشان می‌دهد. رییس هیات‌مدیره اتحادیه صادرکنندگان خراسان رضوی با اعلام مطلب فوق افزود: آمار صادرات بازارچه‌ای خراسان رضوی نیز حاکی از آن است که در این مدت از تنها بازارچه فعال استان یعنی باجگیران، حدود دو میلیون دلار کالا به کشور ترکمنستان صادر شده است، این در حالی است که در مدت مشابه سال گذشته، از دو بازارچه فعال استان، ۱۲میلیون دلار کالا صادر شد که ۱۰میلیون دلار آن فقط به بازارچه مرزی دوغارون اختصاص داشته است.

سیادت، سرمایه‌گذاری نکردن در کشورهای هدف، رقابتی نبودن کالاهای تولیدی داخلی، افزایش نرخ تورم، بی‌ثباتی در قیمت مواد اولیه، نبود حمایت از سوی ساختارهای مالی و بیمه‌ایی، تغییر قوانین و تعرفه‌ها را دلیل کاهش صادرات و پایین آمدن توان رقابت صادرکنندگان ایرانی دانست. وی با بیان اینکه اگر خواستار تجارت پایدار هستیم باید برای تولید کالا در کشورهای هدف سرمایه‌گذاری مشترک انجام دهیم، افزود: تاکنون سرمایه‌گذاری‌های پراکنده‌ای در برخی کشورهای همجوار صورت گرفته ولی در مقایسه با سرمایه‌گذاری‌های صورت گرفته توسط سایر کشورها بسیار ناچیز است. وی تصریح کرد: با این شرایط باید خود را برای کاهش بیشتر صادرات آماده کنیم زیرا تورم ۱۵درصدی، افزایش قیمت آب، برق، گاز ، بنزین موجب افزایش قیمت تمام شده کالا می‌شود و در نهایت به ضرر صادرات کشور است.

منوچهر سلطانی، معاون بازرگانی خارجی سازمان بازرگانی خراسان رضوی روی نیز در خصوص تنگناهای موجود فراروی صادرات از خراسان رضوی گفت: تولیدات استان برای صادرات برنامه‌ریزی نشده و عوامل دیگری نیز همچون تورم، ثابت بودن نرخ ارز، تغییرات پی‌در‌پی در بازارهای صادراتی، محدود بودن بازارهای صادراتی و کم‌توجهی به بازارهای جدید، فقدان تشکل‌های صادراتی قوی، نبود شرکت‌های مدیریت صادرات و کم‌توجهی به مسائل آموزشی از مهم‌ترین مشکلات فراروی صادرات استان است.

وی اظهار کرد: هنوز مشکل صدور ویزا برای تجار ایرانی توسط کشور ترکمنستان به طور کامل حل نشده است این در حالی است که کشورهای منطقه به محض استقرار یک واحد صنعتی و به تولید رسیدن آن تعرفه‌های سنگینی بر کالاهای مشابه خارجی وضع می‌کنند تا از صنایع نوپای خود حمایت کنند.

سلطانی با بیان اینکه هدف کمی صادرات کالا از استان برای سال‌های آتی حدود ۲میلیارد دلار در سال است، گفت: در حال حاضر بخشی از صادرات کالای استان از جمله فرش از سایر نقاط کشور صادر می‌شود و برخی صادرات خدمات فنی و مهندسی نیز که در قالب قرارداد رسمی نیست و جایی ثبت و ضبط نمی‌شود در آمارهای رسمی لحاظ نمی‌شود.

کاهش صادرات زعفران

معاون بازرگانی خارجی سازمان بازرگانی خراسان رضوی همچنین از کاهش ۷۷درصدی صادرات زعفران در سال‌جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل خبر داد.

وی افزایش نرخ زعفران را در کاهش صادرات آن موثر دانست و گفت: صادرات زعفران در کاهش سبد کالاهای صادراتی استان خراسان رضوی سهم عمده‌ای دارد.