اختراع دستگاهی برای جلوگیری از مفقود شدن کارت سوخت

اراک - خبرنگار دنیای اقتصاد: یک جوان مبتکر اراکی با هدف گم نکردن و جا نگذاشتن کارت سوخت در جایگاه‌ها دستگاه «کارت یار سیستم» ابداع کرد. این دستگاه کوچک در داخل اتاق خودرو‌ها نصب می‌شود و با وصل شدن به سیستم جرقه و استاتر خودرو به گونه‌ای عمل می‌کند که تنها در صورت وارد کردن کارت سوخت به داخل آن اجازه روشن شدن موتور خودرو را خواهد داد. در غیر این صورت خودرو روشن نخواهد شد. از این رو این دستگاه باعث می‌شود راننده خودرو همواره در هنگام سوار شدن به خصوص در جایگاه سوختگیری مجبور شود کارت سوخت را داخل دستگاه ابداعی کند و در نتیجه هیچ وقت کارت سوخت مفقود نخواهد شد.

براساس این گزارش، مجتبی مشایخی، جوان ۳۲ ساله اراکی که موفق به ساخت این دستگاه شده است، در بیان انگیزه خود برای ساخت چنین دستگاهی گفت: اگرچه طرح استفاده از کارت هوشمند سوخت با هدف سهمیه‌بندی و کاهش مصرف سوخت اجرا شد اما هزینه‌های مادی و معنوی ناشی از مفقود شدن کارت و زمان از دست رفته تا تحویل کارت المثنی انگیزه ساخت چنین دستگاهی را در من ایجاد کرد.

این مبتکر، هزینه طراحی، ساخت، ثبت و تهیه نمونه الگو از آن را برای جشنواره بین‌‌المللی مخترعان در کل ۴۰۰هزار تومان دانست و گفت: اگر این دستگاه به تولید انبوه برسد، قیمت آن ۳۰هزار تومان تخمین زده شده است.وی درباره شیوه کارکرد دستگاه گفت: دستگاه به گونه‌ای تنظیم شده است که پس از سوختگیری اگر کارت در جایگاه بماند، سیستم فعال شده و جلوی عمل استارت زدن گرفته می‌شود، در این هنگام پیام هشدار مبنی بر چک کردن کارت سوخت در داخل خودرو پخش می‌شود که راننده را نسبت به نبود کارت سوخت آگاه می‌کند.

مخترع این دستگاه با بیان اینکه این دستگاه بر روی کارت سوخت هیچ تاثیری نمی‌گذارد، گفت: از مزایای دیگر این دستگاه این است که پس از سوختگیری چنانچه در باک بنزین باز بماند، سیستم فعال شده و ضمن هشدار، سوئیچ را قفل می‌کند و تنها در صورت برداشتن کارت و بسته شدن در باک سوئیچ آزاد شده و آماده استارت زدن می‌شود.

پیام هشدار دستگاه نیز از باندهای پخش اتومبیل به گوش می‌رسد.

وی حداقل سرمایه لازم برای تولید انبوه این دستگاه را ۲۰۰میلیون تومان دانست و گفت: برای تولید انبوه این دستگاه با یک شرکت تولید خودرو مذاکراتی انجام شده است.