کارخانه قند قهستان در بیرجند با بحران مواجه شد

بیرجند- خبرنگار دنیای‌اقتصاد: مدیر عامل شرکت سهامی قند قهستان از سیل واردات بی‌رویه شکرهای دامپینگ شده از ابتدای امسال تا پایان تیرماه جاری به کشور به میزان ۳میلیون و ۱۱۱هزار تن خبر داد. غلامرضا ستاری در گفت‌وگو با خبرنگار ما افزود: از ابتدای سال گذشته تعرفه‌های شکر سفید و خام از ۱۵۰ و ۱۳۰درصد به ۱۰ و ۴درصد کاهش یافته است.

وی گفت: این درحالی است که مابه‌التفاوت نرخ شکر تولیدی و فروش که توسط دولت به کارخانه‌های قند پرداخت می‌شد، نیز قطع شده است. ستاری با بیان اینکه این واردات عظیم که با کاهش شدید تعرفه‌ها انجام شده است موجب شده سرمایه این کارخانه‌ها به صورت شکر در انبار انباشته شود، افزود: این انباشت صاحبان کارخانه‌های قند را از پرداخت مطالبات کشاورزان و دستمزد کارگران و تسهیلات سررسید شده بانک‌ها عاجز کرده است.

وی با اشاره به اظهارنظر برخی از مسوولان که افزایش قیمت تمام شده شکر داخلی را به دلیل فرسودگی کارخانه‌های قند می‌دانند اظهار کرد: ۶۵درصد قیمت شکر مربوط به قیمت چغندر و ۱۵درصد قیمت شکر متعلق به دستمزد کارگران است که قیمت چغندر و دستمزد کارگران با نظر دولت تعیین می‌شود و فقط ۲۰درصد بقیه قیمت تمام شده شکر به کارخانه‌های قند مربوط می‌شود. وی گفت: براساس محاسبات سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان قیمت تمام شده شکر داخلی برای هر کیلوگرم ۵هزار و ۹۸۴ریال و یا معادل ۶۴۰دلار برای هر تن است.

ستاری بیان داشت: این در حالی است که قیمت تمام‌شده شکر در کارخانه‌های قند کشورهای اتحادیه اروپا با پیشرفته‌ترین ماشین‌آلات و تکنولوژی برای تولید هر تن شکر ۸۲۰دلار است.

مدیرعامل شرکت سهامی قند قهستان با اشاره به شرایط بحرانی ایجاد شده از سال گذشته تاکنون که موجب کاهش کشت چغندر در کشور از ۱۹۶هزار و ۵۳۰ هکتار به ۱۲۸هزار و ۸۵۳هکتار شده است، گفت: تعداد چغندرکاران از ۸۶هزار و ۷۶۴نفر به ۶۲هزار و ۶۸۷نفر تقلیل یافته است.

ستاری اظهار کرد: در کارخانه قند قهستان نیز سطح قرارداد کشت چغندر از ۳هزار و ۷۴۸ هکتار به ۲هزار و ۴۰۲هکتار تنزل یافته و تعداد چغندرکاران طرف قرارداد نیز از ۲هزار و ۶۳۵نفر در سال گذشته به ۲هزار و ۳۷۲نفر در سال‌جاری رسیده‌اند. وی گفت: مجموعه تولید کارخانه‌های قند کشور در سال گذشته یک‌میلیون و ۲۵۸هزار تن بوده که از این میزان ۶۵۰هزار تن آن را دولت خریداری کرده که مقدار شکر خریداری شده توسط دولت از کارخانه قند قهستان از میزان ۱۱هزار و ۴۰۰تن شکر تولیدی در سال گذشته، مقدار ۷هزار و ۷۰۰تن بوده و ۱۸۰تن شکر نیز برای تامین سهمیه قند چغندرکاران با قند معاوضه شده است. وی افزود: در حال حاضر مابقی تولید به میزان ۳هزار و ۵۲۰تن در انبارها انباشته است و کماکان بدون مشتری فضای انبارها را اشغال و کارخانه قند قهستان را با بحران نقدینگی مواجه کرده است که در نتیجه ۵ماه حقوق کارگران زحمتکش معوق مانده و تهیه امکانات لازم برای راه‌اندازی کارخانه را سلب کرده است.

وی خاطرنشان کرد: در شرایط موجود این کارخانه نقدینگی برای خرید چغندر و تحویل آن از چغندرکاران را نداشته و از استخدام بیش از ۲۴۴نفر کارگر فصلی عاجز است.