سهم ایران از پرورش ماهیان خاویاری سه‌دهم درصد است

ساری- خبرنگار دنیای اقتصاد: مدیر امور ماهیان خاویاری استان مازندران از آغاز فصل صید پاییزی ماهیان خاویاری در این استان خبر داد. محمود اسد‌اللهی، با اعلام خبر فوق با بیان اینکه ۱۲۵فروند قایق صیادی با ۲۴۰ صیاد خاویار از ۱۵شرکت صید ماهیان خاویاری در ۲۲مرکز صید استان مازندران، صید رسمی پاییزی خود را آغاز کرده‌اند، گفت: صید پاییزی تا پایان آبان‌ماه ادامه خواهد داشت. وی میزان صید مدت مشابه سال گذشته را شامل چهارتن و ۶۵۰کیلوگرم خاویار و ۵۰۲تن گوشت ماهیان خاویاری اعلام کرد و گفت: میزان صید در سال ۸۵ نسبت به سال ۸۴ با ۲۵درصد کاهش همراه بود.

اسداللهی با بیان اینکه سالانه ۱۵هزار تن ماهی خاویاری در ۲۰کشور دنیا پرورش داده می‌شود، سهم ایران را در این میان تنها سه‌دهم درصد اعلام کرد.

وی افزود: روند تولید و پرورش ماهیان خاویاری در دنیا به سرعت در حال افزایش است و برای عقب نماندن از این قافله لازم است با هدایت و حمایت دولت و همکاری بخش‌های غیردولتی، پرورش ماهیان خاویاری در سواحل کشور و استخرها در غالب طرح‌های پیشنهادی انجام شود. مدیر امور ماهیان خاویاری استان مازندران، میزان سرمایه‌گذاری لازم برای اجرای چنین طرح‌هایی در استان را چهار تا پنج‌میلیارد تومان و ضریب بازگشت سرمایه را ۳/۲اعلام کرد و گفت: هر چند میزان سرمایه‌گذاری قابل توجه است، اما به دلیل نرخ بالای بازگشت سرمایه، این میزان به سرعت جایگزین می‌شود.

اسداللهی، میزان قاچاق ماهیان خاویاری در دریای خزر در بخش روسیه و آذربایجان را بین ۳ تا ۷برابر صید قانونی انجام شده و در ایران برابر با صید مجاز دانست و افزود: اگر این روند ادامه داشته باشد با توجه به هشدار موسسه تحقیقاتی تا سال ۱۴۰۰ صید اقتصادی ماهیان خاویاری در حوزه ایران و دریای خزر به پایان خواهد رسید که در این صورت نه تنها جایگاه و امتیاز خود را در بخش این گونه ماهیان در بازارهای جهانی از دست خواهیم داد بلکه دو هزار نفر نیز بیکار خواهند شد.

وی راه‌حل فوری و اساسی این مشکل را حفاظت و بازسازی موثر ذخایر ماهیان، پرورش تمام دوره‌ای ماهیان خاویاری آب‌های ساحلی و مناطق ساحلی دریای خزر از طریق ساخت استخر در زمین‌های ساحلی مستعد در استان دانست که این موارد به صورت کتابچه در اختیار شرکت مادر تخصصی قرار گرفته است.

اسداللهی گفت: در حال حاضر تعداد ۲۲ صیدگاه در سواحل مازندران موجود است که ۵۰درصد زمین‌های این صیدگاه‌ها استعداد ایجاد استخر را دارا است. وی با بیان اینکه وزیر جهاد کشاورزی در دیدار از استان بر موضوع پرورش ماهی خاویاری در زمین‌های ساحلی تحت مدیریت ماهیان خاویاری توسط بخش‌خصصی تاکید کرد، اظهار امیدواری کرد با حمایت مسوولان، مشارکت شرکت‌های تعاونی و سهامی فعال در این زمینه این فعالیت در استان در اسرع وقت راه‌اندازی شود تا از نابودی صنعت خاویار کشور با بیش از یکصد سال سابقه جلوگیری شود.