بیرجند- خبرنگار دنیای اقتصاد: مدیرکل تعاون خراسان جنوبی گفت: این اداره کل از نظر عملکرد سال گذشته در سطح کشور رتبه دوم را کسب کرد. حسین خوش‌آیند گفت: ‌در دو سال گذشته ۳۲۳ تعاونی با جذب ۸۰هزار و ۲۵۹ عضو و سرمایه ۶۹میلیارد ریال و همچنین ۲ اتحادیه با یک‌هزار و ۲۶۰ عضو و سرمایه ۹۴میلیون ریال تشکیل شده است.

وی خاطرنشان کرد: از این تعداد ۶۰ تعاونی در بخش کشاورزی، ۷۱ تعاونی در بخش صنعتی، ۵ تعاونی در بخش عمران، ۵ تعاونی در بخش معدنی، ۵۶ تعاونی در بخش خدماتی، ۱۰۰ تعاونی در بخش مسکن، ۷ تعاونی در بخش فرش دستباف، ۲ تعاونی در بخش تامین نیاز تولیدکننده، ۴ تعاونی در بخش تامین نیاز مصرف‌کنده و ۳ تعاونی نیز در بخش حمل و نقل ایجاد شده‌اند.

وی به واگذاری مرحله اول سهام عدالت توسط تعاونی‌های عدالت استان اشاره کرد و یادآور شد: پس از تشکیل تعاونی‌های سهام عدالت در تمامی شهرستان‌ها ۹۲هزار برگه سهام در سطح استان توزیع شده است.

وی با اشاره به ساماندهی متقاضیان مسکن در قالب تعاونی‌ها در شهرهای استان افزود: در سال گذشته یک‌هزار و ۴۰۶ واحد مسکونی توسط تعاونی‌های مسکن در مناطق شهری ساخته شد و زمینه شروع به کار ۴هزار و ۱۹ واحد مسکونی نیز در سال‌جاری توسط تعاونی‌ها شروع شده که تا پایان سال به ۱۲هزار واحد می‌رسد. مدیرکل تعاون خراسان جنوبی گفت: ساماندهی یک‌هزار و ۱۳۸ متقاضی مسکن در سفر هیات دولت به خراسان جنوبی نیز در اداره تعاون استان صورت گرفته است. خوش‌آیند در خصوص میزان تسهیلات پرداخت شده به تعاونی‌ها در این مدت اظهار کرد: از تعداد ۱۵۱ طرح معرفی شده به بانک‌ها ۶۹۰ طرح عقد قرارداد صورت گرفته که تعداد ۶۱ طرح با سرمایه‌گذاری ۱۴۴میلیون ریال و میزان تسهیلات ۱۳۸میلیون ریال با ایجاد اشتغال یک‌هزار و ۵۱۵ نفر به بهره‌برداری رسیده است.

وی به اجرای طرح سرشماری از تمامی تعاونی‌های استان و کسب رتبه دوم در این خصوص در کشور اشاره و اعلام کرد: در این طرح تعداد یک‌هزار و ۹۲ تعاونی در سطح استان شناسایی شدند.