طرح افزایش ارتفاع دیواره سد اکباتان همدان با حضور وزیر نیرو و مسوولان محلی به بهره‌برداری رسید. به گزارش خبرگزاری فارس، وزیر نیرو در مراسم افتتاح این طرح، آب را محصولی استراتژیک در جهان و ایران دانست و گفت: منابع آبی کشور نامتقارن توزیع شده‌اند به طوریکه در بخشی از کشور میزان بارش سالانه باران از یک‌هزار میلیمتر هم فراتر می‌رود و در بخشی از کشور این رقم کمتر از ۶۰میلیمتر است.

پرویز فتاح، با تاکید بر اینکه دولت و وزارت نیرو برای دستیابی به توسعه پایدار، به مهار آب‌های سطحی و منابع آب زیرزمینی توجه ویژه‌ای دارند، افزود: از این رو وزارت نیرو توسعه طرح‌‌های تغذیه مصنوعی را به عنوان طرح ارزان و پربار در دستور کار خود دارد.

استاندار همدان نیز در این مراسم گفت: با اجرایی شدن همه طرح‌های مصوب دولت در استان همدان و سرمایه‌گذاری ۲هزار میلیارد تومانی جدید در استان، تا سال ۱۴۰۴ این استان مشکلی در زمینه تامین آب آشامیدنی نخواهد داشت.

براساس این گزارش، اجرای این طرح از سال ۸۰ آغاز شد و با تکمیل آن توسط کارشناسان ایرانی ظرفیت ذخیره آب پشت سد با ۵ برابر افزایش به ۴۰میلیون مترمکعب رسیده است.

با بهره‌برداری از این طرح آب شرب ۶۰درصد از جمعیت ۵۰۰هزار نفری شهر همدان تامین می‌شود و دیگر شاهد سهمیه‌بندی آب در این شهر نخواهیم بود.

این سد از نوع پایه دار بتنی بوده و۱۳ بلوک بتنی دارد که با افزایش ۲۵ متر ارتفاع آن طول تاج سد از ۲۷۳ متر قبلی به ۶۳۷ متر در طرح جدید رسید.

دیواره جدید سداکباتان با ۷۲ متر ارتفاع سازه ای ۵ متر عرض دارد و برای اجرای عملیات افزایش ارتفاع آن، علاوه بر یک‌هزار و۵۰۰ متر آرماتوربندی و ۵۹۵ متر مربع قالب بندی، پس از حفاری، درپی سد به میزان ۱۵۵هزار متر مکعب و در بدنه و سازه‌ها ۳۱۰هزار متر مکعب بتون ریزی و در عملیات ژئوتکنیک آن بیش از ۲هزار و ۱۰۰تن سیمان تزریق شده است.