اراک _خبرنگار دنیای اقتصاد:نادر قلی‌ابراهیمی، رییس جهاد کشاورزی استان مرکزی با اشاره به منابع محدود آب در بخش کشاورزی بر لزوم اولویت‌بندی مباحث خاص آبیاری در شهرستان‌های استان تاکید کرد. وی با اشاره به اینکه کمتر از ۳۰درصد منابع آبی استان مربوط به آب‌های سطحی و بقیه آب‌های زیر زمینی است، گفت: اگر برای این منابع نامحدود تدبیری اندیشیده نشود در آینده دچار چالش‌های جدی خواهیم شد. وی ضمن تاکید بر بهبود شیوه‌های آبیاری گفت: کارایی آبیاری به شکل قطره‌‌ای ۹۰درصد، آبیاری بارانی ۷۰درصد و سطحی ۴۰درصد است.

ابراهیمی گفت: متاسفانه شیوه آبیاری در استان هنوز به شکل سطحی و سنتی است که این امر در هدر رفت آب‌های سطحی و زیر زمینی نقس به سزایی دارد. وی با بیان این مطلب که مدیریت بهره‌برداری از پساب‌ها در استان هنوز شکل نگرفته، گفت: در شهرستان‌های استان بیش از سه‌هزار لیتر در ثانیه پساب‌ وجود دارد که این مقدار پساب می‌تواند هم نیاز بخش صنعت و هم بخش کشاورزی را جبران کند.

ابراهیمی اعتبار بخش کشاورزی را محدود دانست و افزود: با توجه به اینکه سه‌هزار رشته قنات در استان مرکزی وجود دارد، اعتبار موجود برای لایروبی، تجهیز و بهسازی قنوات کافی نیست.