مرکز سنجش آلودگی در بندرعباس افتتاح شد

بندرعباس- خبرنگار دنیای اقتصاد: مرکز پیشرفته سنجش آلودگی و امور آزمایشگاه‌های حفاظت محیط زیست استان هرمزگان با حضور معاون رییس‌جمهوری و رییس سازمان حفاظت محیط‌زیست کشور به بهره‌برداری رسید. فاطمه واعظ جوادی، در مراسم افتتاح این طرح، با اشاره به روند صنعتی شدن شهر بندرعباس و استقرار صنایع بزرگ در غرب این شهر، ایجاد مرکز سنجش آلودگی را به منظور ارتقای سلامت شهروندان و پایش آلودگی‌های محیطی گام موثری دانست.

وی افزود: این مرکز مشتمل بر آزمایشگاه‌های مختلف با تجهیزات پیشرفته بوده و قادر به پوشش انواع آلودگی‌های زیست‌محیطی شامل آلودگی‌ آب، هوا و خاک است.

معاون رییس‌جمهوری و رییس سازمان محیط زیست کشور در ادامه یادآور شد: براساس برنامه‌ریزی انجام شده موارد مختلفی از قبیل پایش آلودگی صنایع استان، تعیین صنایع آلاینده، نمونه‌برداری و پایش مداوم از منابع آب‌های سطحی و زیرزمینی، اندازه‌گیری وضعیت زیست‌محیطی خودروهای مزایده‌ای وارداتی و در حال تردد و همچنین پایش مداوم آلودگی هوای محیطی شهر بندرعباس از طریق این مرکز پیگیری خواهد شد.

وی تاکید کرد: راه‌‌اندازی آزمایشگاه ژنتیک نیز در برنامه‌های آینده این مرکز قرار دارد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان هرمزگان نیز در این مراسم گفت: این مرکز در زمینی به مساحت دوهزار و ۲۵۰متر مربع وبا اعتبار دو میلیارد ریال ساخته شده است.

مهرداد کتال محسنی افزود: مرکز سنجش آلودگی و امور آزمایشگاهی هرمزگان دارای آزمایشگاه بیولوژی، شیمی، هیدروکربن‌های نفتی، مواد روغنی و نفتی، جذب اتمی، آزمایشگاه‌های هوا، صدا و غیره است.

وی بیان کرد: ایستگاه شماره یک با عنوان پالایش آلودگی هوای شهر بندرعباس (چهارراه رسالت) با استفاده ‌از دو میلیارد ریال اعتبارات استانی ایجاد شد و به بهره‌برداری رسید.

کتال محسنی اضافه‌ کرد: این‌ایستگاه می‌تواند انواع گازها و گرد و غبار محیطی ۲۰پارامتر مختلف ‌هواشناسی را اندازه‌گیری کند که ‌از نظربیولوژی و تعداد پارامترها مدرن‌ترین ایستگاه سنجش آلودگی در کشور محسوب می‌شود.

این گزارش حاکی است همچنین ساختمان حفاظت محیط زیست شهرستان رودان با ۳۰۰مترمربع زیربنا و اعتبار یک میلیارد و ۵۰۰میلیون ریال با حضور معاون رییس‌جمهوری به بهره‌برداری رسید.