تعداد شوراهای اسلامی کار در استان مرکزی با تعداد صنایع متناسب نیست

اراک- خبرنگار دنیای اقتصاد: رییس کانون هماهنگی شوراهای اسلامی کار استان مرکزی گفت: تعداد شوراهای اسلامی کار فعال در استان متناسب با تعداد صنایع نیست. علی زند در نخستین گردهمایی شوراهای اسلامی کار در سال‌جاری با اشاره به اینکه استان مرکزی از لحاظ صنعتی از قطب‌های مهم کشور است، افزود: جمعیت کارگری این استان می‌تواند در تصمیم‌سازی برای کارگران نقش اساسی داشته باشد.

زند بر تشکیل شوراهای اسلامی کار در واحدهای صنعتی و تولیدی استان مرکزی تاکید کرد و گفت: حضور فعال شوراهای اسلامی در کارخانه‌ها می‌تواند تاثیر بسزایی در انعکاس مشکلات و دغدغه‌های کارگری به مسوولان داشته باشد.

وی تصریح کرد: حمایت از سرمایه‌گذاری به تنهایی مشکل تولید و توسعه را حل نمی‌کند و برای رسیدن به توسعه پایدار باید از سرمایه و نیروی انسانی به یک اندازه حمایت کرد.

رییس کانون هماهنگی شوراهای اسلامی کار استان مرکزی ضمن انتقاد از خصوصی‌سازی بدون برنامه از دولتمردان خواست کارگران واحدهای خصوصی شده را زیر چتر حمایتی خود قرار دهند.وی افزود: عدم پرداخت به موقع حقوق و مزایای کارگران واحدهای خصوصی شده معضل بزرگی است که برای حل آن نیاز به اقدام جامع و حمایتی از کارگران است.

زند با اشاره به مشکل کارگران در سه واحد بزرگ صنعتی استان مرکزی که به علت عدم پرداخت بدهی‌های دولت تحت فشار جدی قرار گرفته‌اند تصریح کرد: دولت مراقب باشد که خریداران واحدهای صنعتی دارای شم مدیریتی باشند و هدف آنها از خرید واحدهای صنعتی رشد، تولید و توسعه باشد نه اینکه آنها دنبال اوراق کردن و تکه فروشی صنایع باشند.

وی با انتقاد از دولتی کردن سازمان تامین اجتماعی گفت: سازمان تامین اجتماعی یک نهاد عمومی غیر دولتی است که از عرق جبین کارگران شکل گرفته است و دولتی کردن آن به ضرر کارگران است. سازمانی که با دسترنج کارگران شکل گرفته متعلق به کارگران است و نباید آن را برای سایر اقشار جامعه عمومی کرد.

علی زند همچنین از دیدار اعضای هیات‌مدیره کانون هماهنگی شوراهای اسلامی کار استان در نیمه اول مرداد ماه با وزیر کار خبر داد و گفت: در این دیدار نمایندگان کارگران دغدغه‌های خود را در خصوص قراردادهای موقت و سفید امضا، مشکل واحدهای صنعتی خصوصی شده و نحوه تشکیل شوراها مطرح کردند.

براساس این گزارش در این گردهمایی ۳۰ تن از روسای شوراهای اسلامی کار استان مرکزی، معاون اداره کل کانون امور اجتماعی استان مرکزی و هیات‌مدیره کانون به طرح مسائل و مشکلات کارگری در واحدهای تولیدی پرداختند.