۵/۱۲میلیون دلار کالای خارجی مرجوعی در سال 85

ساری- خبرنگار دنیای‌اقتصاد: ۱۶هزار و ۵۰۰ استاندارد بین‌المللی در رشته‌‌های مختلف توسط سازمان جهانی استاندارد تدوین شده و این استانداردها برای هر کالایی که قابلیت مبادله در بازار تجارت جهانی را داشته باشد، در نظر گرفته می‌شود. محمد ناظمی اردکانی، رییس موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی کشور در ساری با بیان مطلب فوق افزود: نه‌هزار و ۶۰۰استاندارد ملی در سطح کشور تدوین شده است و پس از تولید هر کالای صنعتی فرآیندهای دانش نظری و تجربی فنی در اختیارش قرار می‌گیرد تا کالایی مطابق با استاندارد تولید کند.

وی افزود: استاندارد ملی ما اقتباس شده از استاندارد بین‌المللی است و بسیاری از واحدهای تولیدی کشور مستقیما از استانداردهای بین‌المللی استفاده می‌کنند.

وی یادآور شد: در سال گذشته ۱۷۷واحد در سطح کشور اخطار دریافت کرده‌اند، این در حالی است که در چهار ماه اول سال‌جاری نیز به ۵۵واحد تولیدی اخطار داده شد که نسبت به مدت مشابه در سال گذشته از رشد ۱۶درصدی برخوردار بوده است.

وی افزود: در کل کشور در ۴ماه اول سال‌جاری ۵۷۰فقره پروانه کاربرد نشان استاندارد صادر شده است که نسبت به چهارماه اول سال گذشته از رشد ۱۶درصدی برخوردار بوده است.

وی تعداد کالاهایی که استاندارد اجباری دریافت کرده‌اند ۵۳۸قلم اعلام کرد و افزود: در سال گذشته، ۵/۱۲میلیون دلار کالای خارجی که عمدتا کالاهای چینی یا از دبی بوده‌اند را مرجوع کرده‌ایم.

وی افزود: در زمینه استاندارد بین ۱۴۸کشور در جهان رتبه ۳۴ را دارا هستیم و سال گذشته نیز عضو شورای مرکزی سازمان بین‌المللی استاندارد جهانی شده‌ایم.