فارس قطب مبادلات تجاری شمال خلیج فارس شود

شیراز - خبرنگار دنیای اقتصاد: استان فارس با وجود پتانسیل‌های خوبی که دارد می‌تواند قطب مبادلات بازرگانی و تجاری شمال خلیج فارس باشد. سیدمحمدرضا رضازاده، استاندار فارس، در جمع اعضای هیات رییسه اتاق بازرگانی شیراز با بیان مطلب فوق افزود: در کشوری پهناور با این همه استعداد و پتانسیل، زیبنده ما نیست که یک منطقه در جنوب خلیج فارس به عنوان قطب مبادلات تبدیل شود، چرا ما نباید قطب مبادلات بازرگانی و تجاری برای شمال خلیج فارس باشیم؟

وی گفت: انتظار است اتاق ‌بازرگانی با مجموعه و پتانسیل‌های علمی و کارشناسی که دارد، سازوکارهای علمی و عملیاتی برای تبدیل جنوب کشور به عنوان قطب مبادلات و تجارت را تعریف و ارایه کند.

استاندار فارس با اشاره به اینکه فارس به‌عنوان استان‌معین مبادلات بازرگانی با قاره ‌آفریقا انتخاب شده‌است، گفت: اتاق بازرگانی باید به افق‌های دورتر بنگرد و هدف‌های توسعه را بزرگ‌تر ترسیم کند.

وی اظهار کرد: ایجاد واحدهای بزرگ‌ پتروشیمی در استان‌فارس که توسط دولت مصوب شده‌است نیازمند حمایت بخش خصوصی است و برای عملیاتی شدن این واحدها نیازمند تشکیل شرکت‌هایی برای واگذاری سهام هستیم که‌بخش خصوصی‌تاکنون در این زمینه انتظارات ما را محقق نکرده و آنچه از بخش خصوصی در این بخش دیدیم کمتر از انتظار ما بود.

استاندار فارس در ادامه گفت: بخش خصوصی در کشور به دلایل مختلف مهجور مانده است که درآمد حاصل از نفت، حوادث تحمیلی بعد از انقلاب که‌منجر به بزرگ‌شدن بدنه‌دولت شد و مشکلات فرهنگی ازجمله این دلایل است.

رضازاده گفت: قوانین کار، بیمه و بانکداری از جمله مشکلات سرراه ‌بخش خصوصی، کارفرمایان و کارآفرینان است و لازم است همان طور که ‌دولت در بسیاری‌ از زمینه‌ها با شجاعت وارد میدان شد، در خصوص قانون‌کار نیز وارد شود و مشکلات موجود در این بخش را اصلاح کند.

وی افزود: اتاق بازرگانی کانونی‌است که‌ بهتر از دیگر تشکل‌ها توانسته نمایندگی بخش خصوصی را برعهده بگیرد و با سابقه طولانی در فعالیت از جایگاه مناسبی برخوردار است که از این جایگاه باید استفاده شایسته صورت گیرد. رضازاده گفت: اصل ۴۴قانون اساسی در واقع برداشتن انحصار دولتی از بخش قابل توجهی از فعالیت‌های اقتصادی کشور است که انتظار می‌رود اتاق‌بازرگانی باتوجه به جایگاهی که دارد در خصوص ارایه پیشنهادهای اجرایی خود و همچنین عملیاتی شدن این اصل برای واگذاری‌های امور دولتی، نقش خود را بخوبی ایفا کند.

استاندار فارس با بیان‌ اینکه کاهش تصدیگری دولت و تقویت بخش خصوصی از جمله سیاست‌های دولت است، گفت: برنامه دولت با سیستم بانکی برای کاهش نرخ بهره یک نتیجه مشخص این سیاست به منظور مصرف سرمایه‌ها برای تولید و کاهش فعالیت‌های واسطه‌گری است.

رییس سازمان بازرگانی استان‌فارس نیز در این مراسم گفت: بخش صنعت و صادرات ما آن چنان که باید توسعه‌نیافته و انتظار است گام‌هایی به این منظور برداشته شود.

جمال رازقی رییس اتاق بازرگانی شیراز نیز تعداد کارت‌های بازرگانی صادر شده درکشور را ۵۵هزار کارت دانست و با بیان اینکه بین ۳۰ تا ۳۵هزار کارت آن فعال است، گفت: استان فارس با یک هزار و ۶۰۰کارت بازرگانی، مقام پنجم کشور را در این خصوص دارد.

وی گفت: در صدور گواهی صادراتی مبدا برای صادرکنندگان متاسفانه ‌وضعیت فارس و شیراز خوب نیست و رتبه شانزدهم کشور را دارد. رازقی، درآمدهای حاصل از نفت و سهم بالای آن در بودجه کشور را از جمله دلایلی ذکر کرد که اتاق بازرگانی در کشور نتوانسته به رسالت خود عمل کند.