بهره‌برداری از 2600 واحد مسکونی در خراسان‌جنوبی

بیرجند- خبرنگار دنیای‌اقتصاد: بهره‌برداری از ۲۶۰۰ واحد مسکونی روستایی در استان خراسان‌جنوبی در مراسمی با حضور رییس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی آغاز شد. مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خراسان جنوبی در این مراسم گفت: این واحدها به منظور اجرایی شدن مصوبات سفر رییس‌جمهوری به استان و اجرای طرح ویژه بهسازی و نوسازی مسکن روستایی ساخته شده‌اند.

علی‌اصغر آسمانی‌مقدم اظهار کرد: برای ساخت هر یک از این واحدها به طور متوسط ۵۳میلیون و ۵۰۰هزار ریال تسهیلات بانکی ارزان‌قیمت به متقاضیان پرداخت شده است.

وی گفت:‌ در اجرای مصوبات سفر رییس‌جمهوری تاکنون انعقاد قرارداد ساخت ۱۲هزار و ۱۰۰ واحد مسکونی روستایی انجام شده و تسهیلات آن نیز جذب شده است که از این تعداد نه هزار و ۹۹۸ واحد مسکونی در حال ساخت است.

وی گفت: علاوه بر آن چهار هزار و ۸۰۳ جلد سند مالکیت مسکن روستایی نیز به مالکان آن تحویل داده شد.

وی تعداد سندهای تحویلی مسکن روستایی در سال ۸۴ را پنج‌هزار و ۵۵۵ جلد بیان کرد و افزود: امسال نیز شش‌هزار جلد سند مسکن روستایی تحویل مالکان می‌شود.

وی همچنین از بهره‌برداری ۳۹ طرح هادی روستایی در خراسان جنوبی خبر داد و افزود: برای اجرای این طرح‌ها ۲۹میلیارد و ۵۶۱میلیون ریال از محل اعتبارات تملک دارایی استان، متمم بودجه، سفر رییس‌جمهوری، حوادث غیرمترقبه، مناطق محروم و طرح توازن منطقه‌ای هزینه شده است.

آسمانی‌مقدم افزود: این طرح‌ها در مجموع با طول مسیر ۲۰هزار و ۷۲۰متر، عملیات خاکی ۹۸هزار و ۶۵۷مترمکعب، تخریب ۱۴۶ واحد مسکونی، زیرسازی ۴۳هزار و ۱۲۷ مترمکعب و آسفالت ۱۵۶هزار و ۵۶۰مترمربع انجام شده است.

وی با بیان اینکه تا پایان سال ۸۳ مجموع طرح‌های هادی تهیه شده در استان ۴۱ طرح بوده است گفت: این در حالی است که در سال‌های ۸۴ و ۸۵ برای ۲۱۸ روستای استان طرح هادی تهیه شده است.

وی افزود: امسال نیز مطالعه و تهیه طرح هادی ۳۲ روستا در برنامه کاری این اداره کل قرار دارد.

وی همچنین تعداد طرح‌های هادی اجرا شده در روستای استان را تا پایان سال ۸۳ حدود ۳۵ طرح و در سال گذشته ۶۴ طرح بیان کرد.

وی شاخص تهیه طرح هادی برای روستاهای بالای ۱۰۰ خانوار را در پایان سال ۸۳ در این استان ۲۳درصد و در پایان سال گذشته ۱۰۰درصد اعلام کرد.

آسمانی‌مقدم گفت: شاخص تهیه طرح هادی روستاهای بین ۵۰ تا ۹۹ خانوار این استان در پایان سال ۸۳ صفر بوده که این شاخص در نیمه اول امسال به ۶۲درصد خواهد رسید.

وی افزود: شاخص اجرای طرح‌های هادی روستاهای بیش از ۵۰ خانوار نیز تا پایان سال ۸۳ حدود ۵۸/۹درصد بوده که تا نیمه اول امسال به ۷/۲۷درصد می‌رسد.