گروه استان‌ها: عملیات اجرایی نیروگاه خصوصی «هرمزگان یک» پنج‌شنبه گذشته با حضور وزیر نیرو آغاز شد. وزیر نیرو در مراسم آغاز عملیات اجرایی این نیروگاه گفت: ساخت این نیروگاه که سرمایه‌گذاری آن بیش از دوهزار میلیارد ریال برآورد شده است، یکی از بزرگ‌ترین سرمایه‌گذاری‌ها در استان هرمزگان به شمار می‌رود.

سیدپرویز فتاح همچنین با اشاره به نیاز برق کشور گفت: با توجه به برنامه‌ریزی تدوین شده از سوی وزارت نیرو آنچه اهمیت دارد، تسریع برای بهره‌برداری طرح‌های تعریف شده است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر رکورد ساخت نیروگاه‌های حرارتی با راه‌اندازی ۸ماه زودتر از برنامه واحد نخست، در اختیار نیروگاه جهرم است، اظهار امیدواری کرد که این رکورد کاهش یابد و با این دیدگاه واحد نخست نیروگاه هرمزگان یک در بهار سال ۸۸ به بهره‌برداری برسد.

فتاح خاطرنشان کرد: با توجه به گسترش صنایع و توسعه هرمزگان، این نیروگاه اصلی‌ترین و زیربنایی‌ترین نیاز این استان

به شمار می‌رود.

محمدی، مدیرعامل شرکت انرژی آذراب نیز در این مراسم با اشاره به این که طراحی اولیه این نیروگاه برای تولید ۵۰۰مگاوات برق صورت گرفته است، اظهار کرد: بر این اساس برنامه طراحی نیروگاه و خریداری زمین به نحوی انجام شده است که قابلیت افزایش به ۱۰۰۰مگاوات را داشته باشد.

محمدی با بیان اینکه سرمایه‌گذاری در این نیروگاه به روش B.O.O صورت می‌گیرد، تصریح کرد: این نیروگاه از نوع گازی و قابل تبدیل به سیکل ترکیبی خواهد بود.

مدیرعامل شرکت انرژی آذراب همچنین نیروگاه هرمزگان یک را خصوصی‌ترین نیروگاه کشور عنوان کرد و گفت: این طرح با سرمایه‌گذاری مردمی ساخته می‌شود. محمدی تصریح کرد: تمام تلاش خودمان را به کار خواهیم بست تا این نیروگاه را در بهار سال ۸۸ و زودتر از برنامه زمانبندی وارد مدار کنیم.

اصغر آریانی‌پور، مجری طرح‌های B.O.O سازمان توسعه برق ایران نیز در این مراسم اضافه کرد: این نیروگاه در سه واحد ۱۶۵مگاواتی و در زمینی به مساحت ۵۰هکتار ساخته خواهد شد.

وی اظهار کرد: تامین بخشی از تقاضای شبکه سراسری برق کشور، افزایش پایداری شبکه و بهبود ولتاژ،‌ افزایش ظرفیت تولید، ایجاد زمینه‌های اشتغال و تشویق، حمایت و جذب سرمایه‌گذاری غیردولتی در بخش نیروگا‌هی از مهم‌ترین اهداف ساخت این طرح است.

مجری طرح نیروگاه‌های B.O.O سازمان توسعه برق ایران افزود: براساس طراحی صورت گرفته، نیروگاه هرمزگان یک از نوع گازی است که سوخت اصلی آن گاز طبیعی و سوخت پشتیبان آن گازوئیل خواهد بود.

آریانی‌پور در عین حال درباره برنامه سال جاری سازمان توسعه برق ایران در بخش نیروگاه‌های خصوصی گفت: از هم‌اکنون در تلاش هستیم که هر ماه یک واحد نیروگاهی خصوصی راه‌اندازی شود.

مدیر عامل سازمان توسعه برق ایران نیز در حاشیه این برنامه اظهار کرد: ساخت نیروگاه‌ها توسط بخش‌خصوصی در راستای بیانات مقام معظم رهبری و اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی صورت می‌گیرد.

محمد بهزاد همچنین از رویکرد دولت نهم در جذب هر چه بیشتر سرمایه بخش‌خصوصی در صنعت برق سخن گفت و افزود: به همین منظور در حال حاضر ۳۷ نیروگاه به ظرفیت ۲۲هزار مگاوات توسط بخش‌خصوصی در دست ساخت، انعقاد قرارداد یا مذاکره داریم.

بهزاد درباره نیروگاه هرمزگان یک نیز گفت: نیروگاه هرمزگان یک، چهارمین نیروگاه خصوصی است که عملیات اجرایی آن در سال‌جاری آغاز شده است.

وی تصریح کرد: از ابتدای سال‌جاری تاکنون ساخت طرح‌های نیروگاهی کهنوج، خرمشهر و علی‌آباد آغاز شده و هر سه نیروگاه به روش B.O.O توسط بخش‌ غیردولتی ساخته می‌شود.

بهزاد خاطرنشان کرد: نیروگاه کهنوج در دو فاز و در مجموع با توان تولید بیش از ۱۰۰۰مگاوات، نیروگاه خرمشهر در ۴واحد در مجموع با ظرفیت ۵۴۸مگاوات و نیروگاه علی‌آباد نیز در ۶واحد ۱۵۹مگاواتی، در مجموع با توان تولید ۹۵۴مگاوات برق ساخته می‌شود.