گروه استان‌ها: طرح خط لوله ارسنجان- کرمان با ۱۴۱میلیون دلار و طرح خط لوله دوم یزد با ۲۰۰میلیون دلار سرمایه اجرایی شد.

به گزارش روابط عمومی شرکت مهندسی توسعه گاز ایران، سعید ستوده، مجری این طرح گفت:‌ خط لوله ارسنجان- کرمان با طول ۲۴۲کیلومتر و قطر ۴۲ اینچ از خط لوله چهارم در ارسنجان به پاریز کرمان منتقل و سپس به خطوط لوله انتقال گاز بندرعباس- کرمان متصل می‌شود. وی در خصوص تاخیر در اجرای این طرح گفت:‌ حداکثر زمان اجرای طرح ارسنجان- کرمان یک‌سال در نظر گرفته شده بود که به دلایل متعددی از جمله تامین نشدن لوله و سایر اقلام طرح، نبود هماهنگی‌های لازم در مدیریت اجرایی و انتخاب پیمانکاران نامناسب به تعویق افتاد.

ستوده با اشاره به همزمانی بهره‌برداری از طرح ارسنجان- کرمان با آغاز تولید پالایشگاه پارسیان، تصریح کرد: تاسیسات این طرح به طور کامل پایان یافته و با اجرای آخرین اتصالات در دو هفته گذشته، این خط به مرحله بهره‌برداری رسیده است.

وی میزان ظرفیت خط لوله ارسنجان- کرمان را ۴۰میلیون مترمکعب بیان کرد و افزود: با اجرا و بهره‌برداری این طرح نیاز استان‌های هرمزگان و کرمان نیز به گاز طبیعی برطرف می‌شود.

ستوده افزود:‌ این خط لوله با ۱۴۱میلیون دلار سرمایه‌گذاری ارزی و ۳۰میلیارد تومان سرمایه‌گذاری ریالی به روش بیع متقابل اجرا شد که این میزان سرمایه‌گذاری، نیاز استان کرمان را به گاز تا ۲۰سال آینده برطرف خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه اجرای این طرح با کمبود اعتبار مواجه نشد، افزود: ۷۵درصد از کالاهای موردنیاز طرح خط لوله ارسنجان- کرمان در ایران ساخته شد و ۲۵درصد بقیه آن از خارج کشور تامین شده است.

ستوده در خصوص طرح خط لوله دوم یزد اظهار کرد:‌ در‌حال‌حاضر گاز با خط لوله ۲۴ اینچی به یزد منتقل می‌شود که به دلیل قطر کم، خط انتقال گاز به لوله این استان دچار مشکل شده است به طوری که در زمستان بیش از ۳۰هزار انشعاب قطع و نیروگاه و کارخانه‌ها از سرویس خارج شدند.

به گفته وی، میزان کل سرمایه‌گذاری این طرح ۲۰۰میلیون دلار است که با ۳۰میلیارد تومان هزینه اجرایی از محل اعتبارات بیع متقابل اجرا شده است.