اهواز - خبرنگار دنیای اقتصاد: با تلاش کارشناسان مناطق نفت‌خیز جنوب، فوران پرفشارترین چاه گازی خاورمیانه مهار شد. حمید بورد، معاون مدیر حفاری شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب با اعلام این خبر گفت: میدان گازی مارون خاص، پرفشارترین میدان گازی خاورمیانه و کم‌نظیرترین میدان در جهان است که فشار انتهای چاهی آن ۱۴هزار بام (پوند بر اینچ مربع) و حرارت آن بیش از ۳۰۰درجه فارنهایت است.بورد با اشاره به اینکه هم‌اکنون تنها یک حلقه چاه در این میدان به تولید رسیده است، افزود: با تلاش شبانه‌روزی و انجام محاسبات مهندسی، نظارت و اجرای صحیح عملیات معاونت حفاری و شرکت ملی حفاری ایران در کوتاه‌ترین زمان ممکن این چاه مهار و به حالت ایمن و عادی بازگشت.

وی خاطرنشان کرد: میدان گازی مارون خاص از پرفشارترین مخازن گازی جهان است که چاه شماره ۲۲۲ به عنوان نخستین حلقه چاه، در تیرماه سال جاری در عمق ۵هزار و ۲۲۵متری به تولید رسید و روزانه ۴۰میلیون فوت مکعب گاز و ۵هزار بشکه مایعات گازی تولید دارد.

وی افزود: در اجرای فاز یک طرح توسعه این میدان عملیات حفاری ۳حلقه چاه دیگر شامل ۳۰۸، ۳۱۴ و ۲۹۱ در دست حفاری و تکمیل است که با عملیاتی شدن آنها، تولید این میدان به ۲۰۰میلیون فوت‌مکعب گاز و ۴۰هزار بشکه مایعات گازی در روز افزایش خواهد یافت.