اولین سامانه جامع مرز هوایی اصفهان به عنوان، سومین سامانه کشوری روز سه‌شنبه در فرودگاه بین‌المللی شهید بهشتی اصفهان گشایش یافت. رییس پلیس مهاجرت و اتباع خارجی ناجا در آیین بهره‌برداری از این سامانه در فرودگاه بین‌المللی شهید بهشتی اصفهان به «ایرنا» گفت: فرزندان ایران زمین برای دستیابی به‌این سامانه پیشرفته جهانی از علم بومی خود بهره گرفته و ایران را به‌عنوان دهمین کشور جهان از این سامانه بهره‌مند کرده‌اند.

محمدعلی رهنما گفت: برای بهره‌گیری از این سامانه از هیچ کشوری کمک نگرفته‌ایم و مشابه‌سازی نیز نکرده‌ایم. به گفته وی تعداد مرزهای هوایی، زمینی و دریایی کشور از دو مرز قبل از انقلاب باید رشدی ۴۰برابری به رقم ۸۱ مرز رسیده است. رهنما گفت: کشور ایران با داشتن صنعت هوانوردی مناسب با برای ‌توسعه ‌هر چه ‌بیشتر صنعت گردشگری گام بردارد که استفاده از این سامانه مکانیزه یکی از مقدمات گسترش و سریع کردن عملیات ورود و خروج جهانگردان است. وی متصل بودن کشور به کریدور هوایی بین‌المللی آسیا، اروپا و آفریقا را دیگر موقعیت مناسبت برای ورود و خروج جهانگردان دانست که لزوم بهره‌گیری از سامانه جامع مرز هوایی را اجتناب ناپذیر کرده است. مشاور فناوری اطلاعات پلیس مهاجرت و اتباع خارجی ناجا نیز در این مراسم گفت: پلیس مهاجرت و اتباع خارجی ناجا درامور مرزی، اقامت، تابعیت، پناهندگی، تخلفات و حراست فعالیت می‌کند. بخشایش گفت: گذرنامه‌هایی که از سال ۸۳ به بعد صادر شده به این سامانه به هنگام و لحظه‌ای مرتبط است و اطلاعات ‌لازم‌ در تمامی مرزهای ورودی و خروجی کشور و در اسرع وقت همزمان به تمامی مرزها منعکس می‌شود.

وی گفت: با بهره‌گیری از این سامانه تمامی سوابق صاحب گذرنامه، سند و همراهان آنان با کمترین زمان و خطا و بابیشترین دقت کنترل می‌شود.

وی گفت: توسط این سامانه مسافر در مدت چند ثانیه هویتش مشخص و عملیات کنترل مربوط به کنترل گذرنامه‌اش انجام می‌شود. به گفته وی این سامانه اکنون توان ارتباط و اتصال به ۶۰۰نقطه دیگر را دارد و قابل افزایش نیز است. بخشایش گفت: سامانه جامع مرز هوایی مجهز به رمزهای " MRZو "OCR بوده و در دو ماه ‌آینده ۱۵مرز خروجی و ورودی دیگر کشور به آن مجهز خواهد شد.

سیدحمید صدرالسادات فرمانده نیروی انتظامی استان اصفهان نیز در این مراسم ‌گفت: دولت الکترونیک با بهره‌گیری از سامانه مکانیزه در این نیرو هر روز گسترده‌تر می‌شود تا خدمات مناسبت‌تر و سریع‌تر به هموطنان ارائه کند.

به گفته سیدایرج بهشتی مدیرکل فرودگاه بین‌المللی شهید بهشتی کلان شهر اصفهان با وجود استاندارد نبودن ترمینال پروازهای خارجی دراین فرودگاه با تلاش زیاد امکان بهره‌گیری از سامانه جامع مرز هوایی اصفهان فراهم شد.