اعضای تعاونی‌های مسکن خراسان جنوبی زمین رایگان دریافت می‌کنند

مدیرکل اداره تعاون خراسان جنوبی گفت: ۱۳۰۰نفر از اعضای تعاونی‌های مسکن این استان که مشمول آیین‌نامه حمایت از تامین مسکن گروه‌های کم درآمد در شهرهای کوچک باشند تا پایان امسال زمین رایگان دریافت می‌کنند. حسین خوش‌آیند به «ایرنا» گفت: طبق مصوبه هیات وزیران برای کمک به تامین مسکن اقشار کم‌درآمد ساکن در شهرهای کوچک زیر ۱۵۰هزار نفر جمعیت، زمین به‌طور رایگان و با اجاره ۹۹ساله واگذار می‌شود. وی افزود: بر اساس این آئین نامه افراد متاهل یا سرپرست خانوار که حداقل پنج سال سابقه سکونت در شهرهای مشمول این آیین‌نامه را داشته باشند در صورتی که فاقد مسکن ملکی بوده و سابقه استفاده از تسهیلات ساخت و خرید مسکن یا دریافت زمین و واحد مسکونی دولتی را نداشته باشند می‌توانند در قالب تعاونی‌های مسکن از مزایای این مصوبه استفاده کنند. وی گفت: درآمد ماهانه این افراد نباید از دو برابر حداقل حقوق موضوع قانون کار یا قانون استخدام کشوری بیشتر باشد. وی افزود: تعاونیهای مسکن نیز باید ضمن انعقاد قرارداد ساخت واحد‌های مسکونی با سازندگان دارای پروانه و صلاحیت از وزارت مسکن و شهرسازی، حداقل ۲۰درصد از هزینه ساخت مسکن را تامین کنند.

وی گفت: متوسط زیربنای مفید ساخت هر مجموعه حداکثر ۷۵مترمربع است که به‌کارگیری شیوه‌های معماری ایرانی و رعایت مقررات ملی ساختمان نیز بر عهده تعاونی‌های مسکن است. مدیرکل تعاون خراسان جنوبی افزود: سازمان‌های مسکن و شهرسازی، جهاد کشاورزی، بازرگانی، مدیریت و برنامه‌ریزی، شهرداری‌ها، بانک مرکزی، ادارات آب، برق و مخابرات نیز بخش‌های دیگر اجرایی شدن آیین‌نامه را بر عهده دارند.

وی گفت: رعایت اصول شهرسازی، مکان‌یابی، اجرای عملیات آماده‌سازی، واگذاری زمین به صورت اجاره طولانی مدت ۹۹ساله، تامین و پرداخت اعتبارات موردنیاز هزینه آماده‌سازی زمین و اعلام به مسکن و شهرسازی، تامین ۵۰درصد از سود و کارمزد تسهیلات بانکی به صورت یارانه، تامین ۸۰درصد از هزینه ساخت واحدهای مسکونی به صورت تسهیلات بانکی در اقساط ۱۵ساله و پلکانی از جمله مواردی است که بر عهده سازمان‌ها و شرکت‌های مرتبط با این آیین‌نامه است.

وی افزود: متقاضیان مشمول این آیین‌نامه برای استفاده از تسهیلات مزبور و بهره‌مندی از مواد این آیین‌نامه می‌توانند با مراجعه به ادارات تعاون نسبت به تشکیل تعاونی پس‌انداز و تامین مسکن و یا عضویت در تعاونی‌های موجود در این زمینه اقدام کنند.