دنیای‌اقتصاد: تامین اجتماعی استان اردبیل در ۹ ماه نخست سال‌جاری، در قالب تعهدات کوتاه‌مدت و بلندمدت به بیمه‌شدگان این استان ۲۴۰میلیارد و ۷۷۰میلیون ریال پرداخت کرده است. به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان تامین اجتماعی ۱۱۰میلیارد و ۵۶۰میلیون ریال از این تعهدات، در قالب هزینه‌های کوتاه‌مدت، اعم از غرامت دستمزد ایام بیماری و بارداری، هزینه اروتز و پروتز، هزینه کفن و دفن، کمک هزینه ازدواج و غرامت نقص عضو به بیمه‌شدگانی که در اثر حوادث ناشی از کار، از کار افتاده شده‌اند پرداخت شده است که نسبت به رقم پرداختی یک‌میلیارد و ۵۹۰میلیون ریال در ۹ ماه نخست سال گذشته، ۱۶درصد افزایش در پرداخت این تعهدات را نشان می‌دهد. همچنین از کل هزینه اعلام شده، ۲۲۸میلیارد و ۴۷۰میلیون ریال نیز در قالب تعهدات بلندمدت از جمله مستمری بازنشستگی، از کارافتادگی ناشی و غیرناشی از کار و مستمری بازماندگان به بیمه‌شدگان این استان پرداخت شده است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته، ۴۲درصد افزایش داشته است.

براساس این گزارش، در طرح ساماندهی در استان اردبیل، در ۹ ماه گذشته ۲۶۹میلیون و ۹۲هزار و ۸۰۰ روز سابقه بیمه‌شدگان این استان شناسایی شده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل حدود ۳۰۰درصد افزایش یافته است و در مجموع شناسایی ۸۸درصد از سوابق بیمه‌شدگان استان اردبیل به پایان رسیده است.

همچنین در همین مدت اداره کل تامین اجتماعی استان اردبیل، برای خدمت‌رسانی مطلوب‌تر، علاوه بر صدور ۳۳هزار دفترچه درمانی جدید، اقدام به تعویض ۹۵هزار دفترچه و صدور یک‌هزار و ۲۵۰ دفترچه المثنی و ۸۵ دفترچه خاص کرده است.