اهواز - خبرنگار دنیای اقتصاد : طرح پژوهش بررسی علل حوادث شغلی در شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب اجرا شد. احمد عطایی، رییس واحد پژوهش و توسعه این شرکت گفت: در این طرح عوامل فناوری و انسانی تاثیرگذار بر حوادث مربوط به صنعت نفت شناسایی و یک برنامه برای کاهش حوادث و جلوگیری از آنها تنظیم و ارائه شد.

وی افزود: در این طرح با انجام مصاحبه و پرسش کتبی از تعدادی از کارکنان حادثه‌دیده و نیز با مطالعه ادبیات مربوطه، علل سوانح بررسی شد.

عطایی اظهار کرد: نتایج این بررسی‌ها نشان داد سوانح شغلی در محیط کار متاثر از ۳ عامل فرسودگی ابزارها، وسائل و به طور کلی نارسایی‌های فناوری و دو عامل دیگر نیز متاثر از مسائل و مشکلات مختلف نیروی انسانی است. وی با اشاره به اینکه مسایل و مشکلات نیروی انسانی که در بروز حوادث نقش اساسی دارند، از دو منبع عمده ناشی می‌شوند، گفت: منبع نخست به نارسایی‌هایی در ویژگی‌های شناختی، شخصیتی و روانی - حرکتی کارکنان مربوط می‌شود.

وی همچنین افزود: منبع دوم به تعارض‌ها و نابسامانی‌هایی که نیروی انسانی در محل کار یا خارج از آن و به‌ویژه در خانواده با آن مواجه است، مربوط می‌شود.

رییس واحد پژوهش و توسعه این شرکت گفت: این پژوهش نشان داد به منظور کاهش وقوع حوادث، فراهم ساختن آموزش‌های مرتبط، کارکنان رده‌های مختلف سازمانی، سازگار ساختن خصوصیات شاغلان با ویژگی‌های مشاغل، ایجاد فرهنگ ایمنی در محل کار، فراهم ساختن رضایت و خشنودی کارکنان از جنبه‌های مختلف کار و محل کار ضروری است. وی خاطرنشان کرد: بهبود بخشیدن به خدمات اطفاء حریق، آموزش‌های مرتبط با مشاغل درباره رعایت مسائل ایمنی، رفع مشکلات مالی در کاهش اینگونه حوادث موثر خواهد بود.