از گوشه‌کنار - ۱ بهمن ۸۵

به گفته استاندار آذربایجان شرقی:

پل جدیدی بر روی ارس ساخته می‌شود

استاندار آذربایجان شرقی از آمادگی طرف ایرانی برای ساخت پل جدیدی میان ایران و جمهوری آذربایجان در نقطه مرزی جلفا خبرداد.

محمد معمارزاده، در آیین بهره‌برداری از تاسیسات جدید گمرک جمهوری خودمختار نخجوان درآن سوی رودخانه ارس اعلام کرد: درصورت آمادگی طرف آذری عملیات ساخت این پل ازسال آینده می‌تواند آغاز شود.

پل سنتی موجود رودخانه ارس درنقطه مرزی یادشده با قدمت بیش ازیکصد سال از نوع چوبی و فلزی است.

این پل هم اکنون به دلیل توسعه مناسبات و افزایش آمد و شد میان اتباع دو کشور پاسخگوی نیازهای دو طرف نیست.

استاندار آذربایجان شرقی همچنین خواستار افزایش دفعات آمد وشد مرزنشیان جمهوری خود مختارنخجوان با آذربایجان شرقی و به طور ماهانه شد.

هم‌اکنون آمدوشد مرزنشینان دوطرف در محدوده ۴۵کیلومتری چهار بار در سال انجام می‌شود.

معمار زاده اهمیت و نقش افزایش آمد و شد میان مردم دو کشور در تحکیم مناسبات را مورد تاکید قرار داد. تردد زوار از ایلام افزایش می‌یابد

استاندار ایلام گفت: با برنامه‌ریزی‌های در دست اجرا، تردد روزانه زوار عتبات عالیات را از پنج‌هزار نفر کنونی به روزانه ۲۰هزار نفر افزایش می‌دهیم.

به گزارش «ایسنا»، علی محمد آزاد با اعلام این خبر در همایش صنعت گردشگری اظهار کرد:‌ زوار عتبات عالیات باید یک شب در استان ایلام اقامت داشته باشند. وی افزود: هم‌اکنون زوار عتبات عالیات از تمامی نقاط ایران و با یک برنامه‌ریزی، به طور مستقیم به مرز بین‌المللی مهران برده می‌شوند. سازمان حج و زیارت باید برای اقامت آنها در استان برنامه‌ریزی کند.

استاندار ایلام گفت:‌ قرار است شرکت‌های توریستی استان فعال شوند و با استانداران شهرهای مرزی عراق هم برای استفاده از ظرفیت این شرکت‌ها مذاکره کرده‌ایم.

۱۲۴ پروژه در دهه فجر در خاش افتتاح می‌شود

فرماندار خاش گفت: در دهه فجر امسال ۱۲۴ پروژه عمرانی، خدماتی، فرهنگی، ورزشی، آموزشی و بهداشتی با اعتبار ۵۰میلیارد ریال در این شهرستان به بهره‌برداری می‌رسند.

به گزارش «ایسنا»، رحمدل بامری در جلسه شورای اداری خاش اظهار کرد:‌ مسوولان دستگاه‌های اجرایی باید از طریق رسانه‌ها عملکرد خود را به طور واضح و شفاف به اطلاع عموم برسانند.

رییس دانشگاه آزاد اسلامی واحد خاش نیز در این مراسم از تبدیل شدن رشته آموزش ابتدایی این دانشگاه به رشته کارشناسی خبر داد.

محمدرضا رخشانی افزود: هم‌اکنون ۴ رشته کارشناسی و ۱۲ رشته کاردانی در این دانشگاه تدریس می‌شوند.

قرارداد ساخت پالایشگاه گاز «بیدبلند۲» با شرکت‌های ایرانی منعقدشد

قرارداد ساخت پالایشگاه گاز «بیدبلند۲» با ظرفیت تصفیه ۵۷میلیون متر مکعب گاز در روز و ارزش حدود ۲/۲میلیارد دلار بین شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران و کنسرسیومی متشکل از شرکت‌های ایرانی منعقد شد.

به گزارش «ایرنا»، علیرضا غریبی، مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران در مراسم امضای این قرارداد گفت: کنسرسیوم پیمانکار بخش «الف» پالایشگاه بیدبلند۲ که شامل، ساخت پالایشگاه، شرکت‌های مهندسان مشاور سازه و شرکت مهندسی و ساختمانی جهانپارس است که سهم مساوی ۵۰درصد دارند. هزینه اجرای این بخش یک‌میلیارد و ۶۱۳‌میلیون دلار و مدت زمان اجرای آن نیز ۴۳ماه برآورد شده است.

وی افزود: کنسرسیوم پیمانکار بخش «ب» این پالایشگاه که شامل، ساخت خطوط لوله خوراک پالایشگاه و انتقال محصولات آن به واحدهای پتروشیمی و ذخیره‌سازی در تاسیسات بندرماهشهر است، متشکل از شرکت «تهران‌جنوب» با سهم ۹۰درصد و شرکت انگلیسی «سی‌بی‌آی» با سهم ۱۰درصد است. هزینه اجرای این بخش نیز ۳۹۴میلیون دلار برآورد شده است.

وی همچنین تصریح کرد: مجموع هزینه‌های این طرح با توجه به هزینه‌های جانبی آن، حدود ۲/۲میلیارد دلار برآورد شده است، ضمن آنکه مقرر شده ۳/۴۳درصد از تجهیزات این طرح در داخل کشور ساخته شود و حداقل ۵۱درصد از ارزش کل قرارداد نیز باید در داخل کشور انجام گیرد.