مدیرکل راه و ترابری گلستان گفت: با اختصاص یافتن اعتبار به طرح راه‌آهن گرگان به مشهد در بودجه سال ۸۶ این طرح ملی عملیاتی می‌شود. محمدتقی جوان شورابی در گفت‌وگو با «ایسنا»، با بیان این مطلب افزود: اختصاص اعتبار به این طرح ملی در متمم بودجه و در اعتبارات وزارت راه و ترابری در دست پیگیری است که نتیجه آن تا آخر امسال مشخص خواهد شد.

وی افزود: این خط یکی از بزرگ‌ترین پروژه‌های راه‌آهن کشور خواهد بود که مطالعات اولیه راه‌آهن گرگان- مشهد انجام شده و ساخت این خط جدید در مطالعه مقدماتی توجیه فنی داشته و مراحل دیگر مطالعه شامل نقشه طرح، منوط به اختصاص بودجه است.

به گفته وی این طرح دارای دو خط گرگان به مشهد و گرگان به اینچه برون است که از کنار مجتمع پتروشیمی گلستان عبور می‌کند.

مدیرکل راه و ترابری گلستان با بیان اینکه این خط، کریدور شمال به جنوب را نزدیک‌تر می‌کند، اظهار کرد: خط اینچه برون می‌تواند کشورهای شمالی را به شاهرود و از آنجا به مناطق مرکزی ایران نزدیک‌تر کند.

شورابی تصریح کرد: به این منظور کارشناسان کشور اتریش برای ارزیابی و مشارکت احتمالی در طرح راه‌آهن گرگان - مشهد به ایران آمده و از محورهای طرح دیدار کرده‌اند. به گفته وی خط راه‌آهن گرگان به مشهد به موازات جاده کنونی گرگان به آزادشهر در نظر گرفته شده و به سمت گنبد می‌رود.

شورابی خاطرنشان کرد: این خط پس از دور زدن از شمال گنبد و عبور از ایستگاه درجه یک که برای این شهر در نظر گرفته شده، به سمت شمال کلاله و پیشکمر رفته، وارد استان خراسان شمالی شده و به بجنورد می‌رسد. سپس این خط به مشهد وصل می‌شود و تا سرخس ادامه می‌یابد که به این ترتیب کریدور شمال به جنوب را به هم وصل می‌کند.

وی با بیان اینکه بنادر شمالی پاسخگوی حجم مبادلات شمال کشور نیست، یادآور شد: بخشی از کالاهای تزانزیت از طریق جاده و راه‌آهن انجام می‌شود که راه‌آهن گرگان - مشهد این امر را تسهیل می‌کند.

به گفته وی ساخت این خط جدید از مصوبات هیات دولت است که با اجرای آن افزون علاوه بر تحول استان‌های خراسان شمالی، رضوی و گلستان، سالانه شمار زیادی زائر و مسافر در مسیر شمال کشور به مشهد جابه‌جا می‌شوند.