پیشرفت 97 درصدی

شیراز- خبرنگار دنیای اقتصاد: محسن نظری مجری طرح ساخت سد رییسعلی دلواری درخصوص چگونگی ساخت و بهره‌برداری از این سد بزرگ گفت:‌ این سد در ۶۰کیلومتری شمال‌غربی برازجان بر رودخانه شاپور ساخته شده است. وی با بیان این مطلب، گفت: این سد دو قوسی با ارتفاع ۱۱۲متر از پی و طول تاج ۲۴۰متر با ذخیره‌سازی ۶۸۵میلیون مترمکعب آب دارای سرریز آزاد و سرریز جانبی از بدنه است که درهنگام سیلاب ۴هزار مترمکعب آب را در ثانیه تخلیه می‌کند. وی طول دریاچه را ۷کیلومتر و وسعت آن را ۳۰کیلومتر مربع اعلام کرد.

نظری، اهداف اصلی ساخت سد را آبیاری زمین‌های منطقه با وسعت ۲۴هزار هکتار، تولید نیروی برق آبی و کنترل سیلاب‌های مخرب که قبل از ساخت این سد موجب خسارات مالی و جانی در پایین دست می‌شد، خواند.

وی همچنین از اجرای ۹۷ درصدی عملیات ساخت سد خبر داد و گفت: سازمان آب منطقه‌ای فارس، اجرای همزمان سد و شبکه‌ها را در دستور کار خود قرار داده است. وی افزود: شبکه آبیاری دشت شبانکار به وسعت ۱۱هزار هکتار و با ۲۵۰کیلومتر کانال در دست اجرا است. پیشرفت این پروژه در حال حاضر، ۶۵درصد است.

وی تصریح کرد: این طرح در جشنواره سال ۸۵ بتن ایران به عنوان طرح برتر بتنی شناخته شد. نظری افزود: با توجه به اینکه طرح‌های توسعه منابع آب با سرمایه‌گذاری‌های سنگین در دست اجرا است، بهره‌برداری و نگهداری، آموزش چگونگی مصرف آب، ترویج کشاورزی، تغییر الگوی کشت، استفاده از روش‌های نوین آبیاری و استقرار صنایع تبدیلی و جایگزین به منظور افزایش بهره‌وری مسوولیت‌های ادارات محلی و استانی را دو چندان می‌کند.