هیچ طرحی در استان زودبازده‌تر از فرشبافی نیست

استاندار خراسان‌شمالی از تهیه شناسنامه برای روستاهای این استان خبر داد. به گزارش «ایسنا»، بهروز همتی در جلسه کارگروه اشتغال و سرمایه‌گذاری استان افزود: یکی از مشکلات عمده در کشور به خصوص در استان خراسان‌شمالی حاشیه‌نشینی است که ناشی از مهاجرت روستاییان به شهر و سکونت در حواشی شهر است و منجر به افزایش بیکاری، ناامنی و مشکلات فرهنگی و اجتماعی می‌شود که هزینه گزافی را به دوش مردم و دولت قرار می‌دهد.

وی تهیه شناسنامه برای روستاها را اقدامی برای کاهش مهاجرت روستاییان به شهرها و افزایش اشتغال روستاییان عنوان کرد و ادامه داد: برای توسعه روستاها، افزایش اشتغال روستاییان و جلوگیری از مهاجرت نیروهای روستایی، توانمندی‌های روستاها شناسایی و اطلاعات مربوط به روستاها جمع‌آوری شده است تا به آنها شناسنامه روستایی ارائه شود.

همتی خاطرنشان کرد: تمام اطلاعات روستاها به لحاظ زیرساخت‌ها و توانمندی‌های تولیدات وضعیت بهداشتی، خدماتی، درمانی، آب، وضعیت راه‌های روستایی و غیره در شناسنامه درج شده است.

وی افزود: قرار شد که با صدور کارت قالیبافی توسط سازمان بازرگانی برای قالیبافان، این افراد توسط اداره‌کل تعاون در قالب شرکت‌های تعاونی ساماندهی شوند و اعتبار لازم برای این شرکت‌ها پس از تصویب در کار گروه اشتغال در اختیار شرکت‌های تعاونی قرار خواهد گرفت.

همتی با بیان این که هیچ طرحی زودبازده‌تر از فرش‌بافی در استان نیست، خاطر نشان کرد: باید از هم اکنون به فکر بازاری برای فرش‌های تولیدی باشیم تا سود فرشبافان از بین نرود که ایجاد نمایشگاه‌های فرش جهت صادرات و غیره می‌تواند امری موثر در این خصوص باشد.