450هزار تن گندم در استان مرکزی تولید شد

اراک- خبرنگار دنیای‌اقتصاد: در سال زراعی ۸۵-۸۴ کشاورزان استان مرکزی با تولید ۴۵۰هزار تن گندم بیش از ۲برابر گندم موردنیاز استان را تامین کردند. نادر قلی ابراهیمی، رییس سازمان جهادکشاورزی به خبرنگار ما گفت: روز ۲۶ آبان ماه روز خودکفایی گندم نامگذاری شده است و جهادکشاورزی استان به عنوان خدمتگزار بخش کشاورزی از تولیدکنندگان این محصول استراتژیک تقدیر و قدردانی کرد. وی به کارگیری روش‌های پیشرفته، افزایش درجه مکانیزاسیون و سیستم‌های پیشرفته آبیاری، تجهیز نوسازی اراضی را در کنار تلاش کشاورزان در این افزایش تولید موثر دانست. وی تلاش کشاورزان در رسیدن به خودکفایی در تولید گندم را ستود و تصریح کرد: حمایت و همراهی تولیدکنندگان محصولات کشاورزی به‌ویژه محصولات استراتژیک در افزایش بهره‌وری و رسیدن به خودکفایی در دیگر محصولات نقش چشمگیری خواهد داشت که این مهم از وظایف همه مسوولان و نیرو‌های سازمان جهادکشاورزی است.

معرفی ۱۵۱ تعاونی به بانک‌های عامل

به گزارش خبرنگار ما، تا ۱۵ آبان‌ماه سال‌جاری ۱۵۱ شرکت تعاونی به بانک‌های عامل برای اخذ تسهیلات معرفی شدند. خلیل‌ا... کریمیان، مدیرکل تعاون استان با اعلام این خبر، گفت: این ۱۵۱شرکت برای اخذ ۴۹۰میلیارد ریال تسهیلات به بانک‌های عامل معرفی شدند و تاکنون هر ۲۴ طرح آنها به صورت نهایی مصوب شده و با ۲۳طرح، عقد قرارداد صورت گرفته و موجبات اخذ ۳۶میلیارد تسهیلات و ایجاد اشتغال برای ۷۱۶نفر فراهم شده است. وی پیش‌بینی کرد در صورت تمایل عقد قرارداد با این ۱۵۱شرکت، زمینه اشتغال برای ۴هزار و ۶۹نفر فراهم شود.

پرداخت تسهیلات به فعالان عرصه فناوری اطلاعات

مدیرعامل شرکت مخابرات استان از اعطای تسهیلات بانکی به فعالان عرصه فناوری اطلاعات در استان خبر داد.

به گزارش خبرنگار دنیای‌اقتصاد، حسن‌رضوانی با اشاره به اینکه این اقدام به پیشنهاد وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و تصویب هیات‌وزیران و با هدف اجرای بند ح تبصره ۹ قانون بودجه و به منظور حمایت از فعالان عرصه ارتباطات صورت می‌گیرد، گفت: تسهیلات مزبور به تولیدکنندگان داخلی و پیمانکاران طرف قرارداد با شرکت‌های مخابرات ایران، مخابرات استان‌ها، ارتباطات زیرساخت، سیار، پست و پست‌بانک و همچنین فعالان در عرصه تحقیقات فناوری اطلاعات، موسسات آموزشی دانشگاهی، آموزشگاه‌های فنی و حرفه‌ای کار و دانش، تولیدکنندگان محصولات فرهنگی مرتبط با فناوری اطلاعات و با تایید مجامع عمومی پرداخت می‌شود.

۸میلیون نفر بی‌سواد مطلق هستند

به گزارش خبرنگار ما، در همایشی که به منظور بررسی مشکلات آموزشیاران نهضت سوادآموزی با حضور مدیران نهضت در کانون امام‌خمینی اراک برگزار شد، معاون توسعه مدیریت نهضت سوادآموزشی کشور، با یادآوری تاسیس نهضت سوادآموزی به دستور امام‌خمینی گفت: در بدو تاسیس این سازمان رقمی بالغ بر ۱۴میلیون و ۲۰۰هزار بی‌سواد مطلق در کشور وجود داشت و نرخ باسوادی ۵/۴۷درصد بود که امروز رقم بی‌سوادان مطلق به ۸میلیون نفر تقلیل و نرخ باسوادی به ۱/۸۷درصد افزایش یافته است.

پرویز کوثری، بااشاره به فاصله زیاد میزان سواد بین‌ زن و مرد در اوایل انقلاب گفت: در بدو شروع به کار نهضت، این فاصله ۴/۲۳درصد بود که امروز به ۵درصد کاهش یافته است.

وی خاطرنشان کرد: قانون برنامه چهارم توسعه، آموزش و پرورش را موظف به فراهم کردن سازوکار‌های اجرایی برای تثبیت سواد تا مرز پایان دوره راهنمایی کرده است.

حبیبی، مدیر نهضت سوادآموزی استان نیز درخصوص تعداد کلاس‌های نهضت سوادآموزی در استان گفت: در سال‌جاری ۱۵۹۹ کلاس در استان دایر است که این رقم، ۱۰درصد بیشتر از برنامه پیش‌بینی شده است.