دنیای‌اقتصاد- اهواز- محمد علاف‌پور: استاندار خوزستان با اشاره به ضرورت راستی‌آزمایی طرح‌های توسعه کشاورزی در خوزستان گفت: از هفته آینده نمایندگانی از بانک، جهاد کشاورزی و معاونت برنامه‌ریزی استانداری نسبت به راستی‌آزمایی طرح‌های توسعه کشاورزی در شهرستان‌ها اقدام می‌کنند. سیدجعفر حجازی در نشست شورای کشاورزی استان با اشاره به اهمیت طرح توسعه کشاورزی در استان خوزستان بر ضرورت نتیجه‌دهی سریع‌تر طرح‌ها تاکید کرد و گفت: مشکلات و موانع موجود باید به صورت جدی‌تر شناسایی و رفع شوند. وی تعامل دستگاه‌های اجرایی مرتبط و بانک‌ها را به منظور رفع مشکلات و اجرایی کردن طرح‌های توسعه کشاورزی ضروری دانست و افزود: به بهانه تکمیل شدن سقف اعتبارات، توقف پروژه‌ها و طرح‌ها توجیه‌پذیر نیست.

رییس شورای کشاورزی استان خوزستان با اشاره به تعیین اعتبار جدید برای طرح توسعه کشاورزی گفت: این اعتبار آماده ابلاغ است و درصد خوبی به خوزستان تعلق می‌گیرد.

وی بر ضرورت اجرای طرح‌های بزرگ تاکید کرد و افزود: اجرای طرح‌های کوچک گام اول طرح توسعه کشاورزی بوده و در گام‌های بعدی توسعه طرح‌های متوسط و بزرگ که اشتغال‌زایی بیشتری به دنبال دارند ضروری است.

حجازی با انتقاد از روند اجرای طرح توسعه کشاورزی در برخی شهرستان‌ها و کوچک بودن طرح‌ها گفت: سال گذشته باید ۱۵ هزار شغل از طرح توسعه کشاورزی در استان ایجاد می‌شد که متاسفانه تنها هفت هزار شغل محقق شد.

وی با اشاره به از بین رفتن فرصت‌های مطلوب سال گذشته، تصریح کرد: این موضوع به دلیل اهمیت ندادن به طرح‌های بزرگ و به نتیجه نرساندن طرح‌های متوسط بوده است.

استاندار خوزستان بر ضرورت عارضه‌یابی و شناسایی موانع پیش‌ روی طرح‌های توسعه کشاورزی در شهرستان‌ها توسط کمیته‌ای متشکل از بانک، جهاد کشاورزی و معاونت برنامه‌ریزی استانداری تاکید کرد و گفت: سال گذشته سال آزمایش و شروع کار بود و امسال با شناسایی نواقص و رفع آنها باید طرح توسعه کشاورزی با جدیت و روند بهتری دنبال شود.

حجازی همچنین به روند نامطلوب فعالیت بانک‌های استان خوزستان در ارائه تسهیلات به طرح‌های توسعه کشاورزی اشاره کرد و با انتقاد از عملکرد گذشته اظهار کرد: این روند فعالیت با فرمایش مقام معظم رهبری و عنوان حماسه سیاسی حماسه اقتصادی همخوانی ندارد.

وی در ادامه فرمانداران شهرستان‌ها را خطاب قرار داد و گفت: تمام توان و تلاش برای اجرای طرح‌های کشاورزی بزرگ باید به کار گرفته شود و به این منظور شناسایی ظرفیت‌ها، سرمایه‌گذاران و اعطای مشوق‌ها ضروری است.

استاندار خوزستان تصریح کرد: در بخش توسعه کشاورزی به گام‌های کوچک قانع نیستیم؛ چرا که با توجه به ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های موجود خوزستان قابل مقایسه با دیگر استان‌های کشور نیست. حجازی در پاسخ به مشکلات تخصیص آب و حفرچاه در برخی شهرستان‌ها تاکید کرد: مصوبات ستاد توسعه کشاورزی عین مصوبه هیات‌وزیران است و کسی حق نقض این مصوبات را ندارد. وی با بیان اینکه تخصیص آب به طرح‌های کشاورزی و اجازه حفر چاه داده شده، گفت: هیچ‌ سازمانی اجازه ممانعت از حفر چاه را ندارد و برای اجرای طرح‌های کشاورزی هرجایی که نیاز بود می‌توان چاه حفر کرد.

استاندار خوزستان همچنین بر ضرورت

راستی آزمایی طرح‌های توسعه کشاورزی تاکید کرد و گفت: از هفته آینده راستی آزمایی طرح‌ها در شهرستان‌ها به صورت جدی آغاز می‌شود.

حجازی تاکید کرد: باید اجرای طرح‌های توسعه کشاورزی و نحوه استفاده از تسهیلات دریافت شده در شهرستان‌ها محرز شود.

تصویب ۷۴ درصد تسهیلات ابلاغی

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان خوزستان نیز از تصویب ۷۴ درصد تسهیلات ابلاغ شده به استان برای طرح توسعه کشاورزی خبر داد.

کیخسرو چنگلوایی اظهار کرد: تا کنون بیش از هشت هزار و ۵۲۳ طرح کشاورزی به ارزش ۸۳۱ میلیارد تومان در کارگروه توسعه کشاورزی استان به تصویب رسیده که این رقم ۱۶ درصد بیش از تسهیلات مصوب و ابلاغ شده برای استان است. وی تصریح کرد: از این تعداد طرح مصوب شده در کارگروه ۷۷۷ طرح با تسهیلات ۷۲۲ میلیارد تومان به بانک معرفی شده است. چنگلوایی طرح‌های مصوب نهایی در بانک را شش هزار و ۱۱۱ طرح اعلام کرد و افزود: بیشترین طرح‌های مصوب در بهبهان، اهواز، اندیمشک و ایذه هستند. وی تصریح کرد: به این ترتیب بیش از ۵۳۳ میلیارد تومان برای این طرح‌ها در بانک‌های عامل به تصویب نهایی رسیده است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان گفت: اعتبار تصویب شده در بانک‌های خوزستان برای طرح‌های مصوب ۷۴ درصد تسهیلات ابلاغی به استان خوزستان است. وی همچنین از عقد قرارداد پنج هزار و ۷۹۰ طرح خبر داد و افزود: تا کنون بیش از پنج هزار و ۱۴۷ طرح اعتباری معادل ۲۴۷ میلیارد تومان دریافت کرده‌اند.

چنگلوایی اظهار کرد: ۳۴ درصد تسهیلات طرح توسعه کشاورزی استان خوزستان به طرح‌های کشاورزی عقد قرارداد شده پرداخت شده است.

وی گفت: خوزستان از لحاظ تعداد طرح‌های پرداختی رتبه دوم و از لحاظ طرح‌های مصوب رتبه نخست کشوری را دارد.