دنیای‌اقتصاد - قزوین - مهرداد نوری: یک کارخانه کارتن‌‌سازی در شهر صنعتی البرز قزوین به دلیل نداشتن سرمایه در گردش برای خرید مواد اولیه در آستانه تعطیلی قرار گرفت. این واحد صنعتی با ۲۰۰ کارگر ظرفیت تولید ۳۶ هزار تن انواع کارتن‌های چند لایه را دارا است، اما در یک سال گذشته با مشکلات شدید مالی روبه‌رو شده به طوری که امروز برای تامین مواد اولیه و تولید محصول با بحران مواجه شده است.

پرویز علیپور، قائم مقام شرکت کارتن پارس در این باره گفت: کارتن پارس بیش از ۵۰ سال سابقه فعالیت در عرصه تولید دارد و به دلیل عدم پرداخت تسهیلات مورد نیاز، شرکت در آستان بحران و تعطیلی قرار گرفته است. این فعال اقتصادی بیان کرد: در حال حاضر به دلیل نداشتن نقدینگی برای خرید مواد اولیه فعالیت شرکت از سه شیفت به یک شیفت کاهش یافته و کارخانه با ۲۰ درصد ظرفیت تولید فعالیت می‌کند که این تولید زیان ده است.

وی افزود: برای کاهش هزینه‌ها مجبور شدیم تعداد کارگران را از ۲۰۰ نفر به ۱۱۵ نفر تعدیل کنیم که در صورت تداوم مشکلات مجبور به تعطیلی واحد نیز هستیم.

وی افزود: نامه‌های متعددی به رییس‌جمهوری، معاون ایشان و وزیر صنعت نوشته‌ایم که همگی برای مساعدت لازم دستور داده‌اند، اما بانک‌ها با اعلام برخی مسائل و نگرانی از عدم بازپرداخت تسهیلات توسط شرکت از همکاری خودداری می‌کنند.

جلوگیری از بیکاری ۱۵۰ نفر

در ادامه بیژن همایونفر، مدیرعامل این شرکت نیاز این واحد برای رفع مشکلات موجود را دریافت دو میلیارد تومان تسهیلات بانکی اعلام کرد و گفت: ظرفیت اسمی شرکت کارتن پارس سالانه ۳۶ هزار تن است که در حال حاضر به دلیل نداشتن سرمایه در گردش و نقدینگی لازم سالانه تنها پنج هزار تن کارتن در این واحد صنعتی تولید می‌شود.

وی گفت: در حال حاضر اگر بانک صنعت و معدن و ملی همکاری کنند قادر هستیم هم بدهی خود را پرداخت و هم واحد را فعال کنیم.

همایونفر یادآور شد: متاسفانه مدیران بانک‌های عامل این شرکت را مشمول ماده ۱۴۱ دانسته و با توجه به سرمایه اولیه زمان تاسیس آن را ورشکسته تلقی می‌کنند، در حالی که تنها سرمایه شرکت با قیمت روز ۱۱ میلیارد تومان برآورد می‌شود.