دنیای اقتصاد - اهواز - محمد علاف‌پور: استاندار خوزستان گفت: سازمان جهاد کشاورزی استان امسال ۳۵ هزار تعهد شغلی دارد که ۲۰ هزار مورد از این رقم مربوط به طرح توسعه کشاورزی است و باید تا پایان سال محقق شوند. سید جعفر حجازی افزود: اجرای این طرح‌ها موجب اشتغال بیکاران و افزایش تولید خواهد شد. حجازی با تاکید بر لزوم توجه به مناطق محروم، خاطرنشان‌کرد: برای محرومیت‌زدایی با موسسات و دستگاه‌های اجرایی توافقاتی شده که طرح‌های تولیدی بزرگ بخش کشاورزی در مناطق‌محروم ایجاد شود تا ساکنان این مناطق از اشتغال در این واحدهای تولیدی بهره‌مند شوند؛ برای تحقق این امر نیز امور عشایر و کمیته امداد امام خمینی(ره) و بهزیستی باید وارد شوند و از این ظرفیت‌‌ها استفاده کنند.

وی با اشاره به موانعی که برای اجرای طرح‌های کشاورزی ایجاد می‌شود، افزود: برای از میان بردن این موانع باید نشست‌های مداومی بین دستگاه‌های اجرایی و بانک کشاورزی برگزار و در پیشرفت کار تسریع شود.

وی در ادامه با تاکید بر ضرورت ایجاد صنایع‌تبدیلی در شهرستان‌هایی که میزان تولیدات کشاورزی بیشتری دارند، گفت: کشاورزی بدون صنعت توسعه نمی‌یابد و محصول همگام با تولید باید فرآوری و بسته‌بندی شود تا از میزان تلفات آن در مراکز فرآوری و بسته‌بندی جلوگیری شود.

حجازی عنوان‌کرد: قرار بر این است که از نیمه دوم مهرماه هیات نظارتی را به منظور بازرسی از شعب بانک کشاورزی شهرستان‌ها بفرستیم تا پیشرفت کار طرح‌‌هایی که تسهیلات آنها پرداخت شده و به مرحله تولید رسیده‌اند، بررسی شود. در این جلسه همچنین سیدعلی جلالی، معاون سازمان جهاد کشاورزی خوزستان با اشاره به اختصاص ۱۵ درصد تسهیلات طرح توسعه کشاورزی به خوزستان، افزود: تعداد طرح‌های مصوب‌شده تاکنون ۸ هزار و ۶۱۷ طرح با تسهیلات ۵ هزار و ۹۱۹ میلیارد ریال است که از این میزان ۶ هزار و ۴۷۸ طرح به بانک معرفی شده است که معادل ۷۶ درصد طرح‌ها می‌باشد. معاون برنامه‌ریزی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان اظهارکرد: تعداد طرح‌هایی که به آنها تسهیلات پرداخت شده و عقد قرارداد شده نیز ۲ هزار و ۱۸۹ طرح است. امیرحسین نظری، رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت خوزستان در این جلسه گفت: در بخش مربوط به قابلیت‌های هر منطقه تاکنون ۶ منطقه در استان مستعد ایجاد صنایع تبدیلی کشاورزی بررسی و اطلاع‌رسانی‌های لازم برای ثبت‌نام در اجرای طرح‌های صنعتی انجام شده است.

وی اظهارکرد: تعداد صنایع تبدیلی بررسی شده ۵۵ طرح می‌باشد و بیشترین طرح‌ها مربوط به اهواز است. رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت خوزستان افزود: میزان آورده تعیین شده برای سرمایه‌گذاری در این طرح‌ها ۱۸ میلیارد تومان و سهم تعیین شده بانک کشاورزی ۴۰ میلیارد تومان می‌باشد که تاکنون ۵۰ میلیارد تومان در بخش صنایع تبدیلی سرمایه‌گذاری شده است. تاکنون فقط به یک طرح تسهیلات پرداخت شده و ۲۹ طرح دیگر در حال تکمیل مدارک یا ارسال آن به بانک هستند.

در این جلسه رضا میرانی، قائم مقام اداره‌کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خوزستان نیز تصریح‌کرد: تعداد کل طرح‌های ثبت شده تاکنون ۴۵ هزار و ۶۲۶ طرح‌های می‌باشد که ۸۸ درصد از این میزان راستی‌آزمایی شده‌اند و همچنین تعداد افراد انفرادی ثبت‌نام شده بیش از ۱۷ هزار نفر است که تعداد زیادی از آنها پالایش شده‌اند.