کم آبی بر وضعیت کشاورزی و صنعتی منطقه فشافویه سایه انداخته است

دنیای اقتصاد- استان تهران- محمد فرخی: بخشدار فشافویه گفت: بخش فشافویه در حال حاضر با کم آبی مواجه است.

کریم رئوف تصریح کرد: به منظور بهبود این وضعیت و ذخیره آب بخش فشافویه باید از سوی سازمان آب منطقه‌ای استان تهران اعتبار لازم تخصیص یابد. وی گفت: با قول‌های مساعدی که در چند سال گذشته از سوی مسوولان سازمان آب استان تهران در خصوص تخصیص اعتبار برای ساخت دو بند خاکی بر روی رودخانه شاه چای داده شده، انتظار می‌رود مسائل و مشکلات مربوط به کم آبی این منطقه جدی‌تر پیگیری شود؛ چرا که این بحران بر روی وضعیت کشاورزی و صنعتی این منطقه سایه انداخته است.

وی تصریح کرد: تحقق توسعه پایدار و اقتصادی کشور به بهبود مدیریت بخش آب و ارتقای بهره‌وری در ذخیره‌سازی و بهبود سامانه‌های توزیع و انتقال بین حوزه‌ای وابسته است.

بخشدار فشافویه با ابراز رضایت از ساخت و آبگیری سدهای خاکی در این منطقه و با اشاره به اینکه تداوم جاری بودن آب در رودخانه و پر بودن سدهای خاکی در سال گذشته موجب نفوذ آب و تغذیه سفره‌های زیرزمینی شد، افزود: باید سدهای خاکی در این منطقه توسعه یابد و تکمیل شود؛ چراکه موجب بهبود کیفیت آب‌های زیرزمینی منطقه از لحاظ شوری و تلخی می‌شود.

بخشدار فشافویه تصریح کرد: تداوم جریان آب در رودخانه کرج به خصوص رودخانه شاه چای و سیاه آب در بخش فشافویه موجب زیرکشت رفتن حدود ۲۸ هزار هکتار از زمین‌های مزروعی و حاصلخیز منطقه می‌شود.

وی اظهار کرد: آبگیری سدهای خاکی بر وضعیت منطقه تاثیرگذار بوده و از تخریب و تبدیل زمین‌های مزروعی به صنعتی ممانعت کرده و در نتیجه از مهاجرت و خالی شدن روستاها نیز جلوگیری می‌شود.

وی همچنین در خصوص تاثیر تداوم جریان آب رودخانه کرج بر صنعت این منطقه نیز گفت: این امر برای تامین آب بخش صنعت در این منطقه تاثیر بسزایی خواهد داشت و موجب برآورده شدن نیاز آب بخش صنعت منطقه می‌شود.

بر اساس این گزارش با پیگیری ویژه فرماندار شهرستان ری و بخشداری فشافویه و به همت و مساعدت شرکت تعاونی کشاورزی آببران، از ۱۸ دی ماه سال گذشته آب‌های فصلی رودخانه کن از مسیر کانال شهید نواب صفوی به رودخانه کرج هدایت شد که در پی آن تعداد ۵ سد خاکی مخزنی بخش فشافویه مورد آبگیری قرار گرفت.