کلیات تفاهمنامه سرمایه‌گذاری مشترک با شرکت ژاپنی «اسکاراس» در زمینه فعالیت‌های مرتبط با بخش انرژی با ستاد تشویق و حمایت از سرمایه‌گذاری خوزستان منعقد شد. به گزارش «ایرنا»، این تفاهمنامه در نشست ستاد تشویق و حمایت از سرمایه‌گذاری استان در محل استانداری خوزستان به امضای دو طرف رسید.

به موجب کلیات این تفاهمنامه، شرکت ژاپنی اسکاراس متعهد می‌شود ساخت دو واحد پالایشگاه نفت و دو نیروگاه برق در شهرهای رامشیر و اندیمشک و یک واحد پتروشیمی در منطقه آزاد اروند واقع در شهرستان آبادان را بر عهده بگیرد.

مدیرعامل شرکت ژاپنی اسکاراس در حاشیه جلسه ستاد سرمایه‌گذاری استان، برآورد سرمایه‌گذاری به این منظور را رقمی معادل پنج تا ۱۰میلیارد دلار به صورت متغیر عنوان کرد.

رضا طهماسبی که شهروند خرمشهری مقیم ژاپن است، هدف شرکت متبوع خود از سرمایه‌گذاری در خوزستان را علایق فردی به توسعه استان به دلیل بومی بودن خود بیان کرد.

وی افزود: براساس برنامه‌ریزی پیش‌بینی شده، ساخت این طرح‌‌ها در امتداد یکدیگر صورت خواهد گرفت و مدت تخمینی اجرای آنها بین سه تا پنج سال پیش‌بینی شده است.

طهماسبی در خصوص توان پالایشگاه‌ها گفت: این دو واحد برای تولید بیش از ۱۶ محصول که مهمترین آنها بنزین است در نظر گرفته شده است.

وی با بیان اینکه واحد پتروشیمی برای تولید بیش از ۲۰۰ نوع محصول در نظر گرفته خاطرنشان کرد: نیروگاه‌های برق استان نیز هر کدام توان تولید ۵۰۰ مگاوات برق را داراست.

مدیرعامل اسکاراس نیروی انسانی متخصص مورد نیاز برای اجرای طرح‌ها را دوهزار و ۴۰۰نفر عنوان کرد که ۴۰درصد آن از داخل کشور و بقیه از کشور ژاپن یا سایر کشورها تامین خواهد شد.

علی‌اصغر وحیدی، سرپرست استانداری خوزستان نیز اظهار کرد: به موجب این تفاهمنامه دستگاه‌های اجرایی مرتبط با این موضوع در استان مکلف به تامین نیازهای شرکت تا رسیدن به نتیجه نهایی شدند.