رشت- خبرنگار دنیای اقتصاد: رییس سازمان محیط‌زیست استان گیلان از بهره‌برداری از کارخانه کمپوست رودسر با اعتبار بیش از ۳۵میلیارد ریال در آینده نزدیک خبر داد. کامران زلفی‌نژاد با بیان اینکه با بهره‌برداری از این کارخانه طی چند ماه آینده، ۱۷شهر در شرق گیلان در محدوده آستانه اشرفیه تا چابکسر، زباله‌های شهری خود را به این مکان انتقال می‌دهند، افزود: بدین ترتیب مشکل دفن غیربهداشتی زباله‌ها به طور کلی حل می‌شود.

وی با اشاره به اینکه کارخانه کمپوست رودسر بر خلاف کارخانه کمپوست رشت، متناسب با شرایط اقلیمی گیلان ساخته شده است، افزود: اتاق تعمیر کمپوست رودسر شیشه‌ای است و سیسم خروجی آن با فیلتراسیون مناسب که هیچ بویی از آن متصاعد نمی‌شود، ساخته شده است.

زلفی‌نژاد افزود: امروزه در کشورهای توسعه‌یافته یا در حال توسعه از برخی زباله‌ها محصولات متعددی مانند کفپوش، نوار نقاله و انواع تسمه تولید می‌شود، اما در ایران تبدیل زباله و بازیافت مجدد آن جایگاه تعریف‌شده‌ای ندارد و در خصوص تبدیل برخی ضایعات هیچ راهکار علمی ترتیب داده نشده است. دبیر کارگروه آمایش و محیط‌زیست گیلان به اهمیت تکثیر و حفاظت از ماهیان خاویاری و اقدامات سازمان محیط‌زیست گیلان در این باره، اشاره کرد و گفت: در یکسال گذشته با سیاست‌های جدید اداره کل شیلات و با همکاری صیادان با سازمان محیط‌زیست گیلان چند قطعه ماهی استخوانی خاویاری صید و چندین میلیون قطعه بچه ‌ماهی خاویاری تکثیر شد.

رییس سازمان محیط‌زیست گیلان همچنین در مورد زباله‌های عفونی و بیمارستانی اظهار کرد: برای حل این معضل طرحی را تهیه و به دانشگاه علوم پزشکی استان ارائه کردیم اما تاکنون هیچ اقدام جدی در این خصوص از سوی دانشگاه علوم‌پزشکی گیلان صورت نگرفته است.

زلفی‌نژاد همچنین با اشاره به تولید روزانه هفت‌تن زباله عفونی و شیمیایی در استان افزود: این در حالی است که با صرف هزینه‌ای بیش از ۲میلیارد تومان می‌توان یک کارخانه زباله‌سوز مدرن همگام با استانداردهای جهانی با ظرفیت سوزاندن ۱۰تن زباله در روز ساخت.

وی با اشاره به بالا بودن رسوب در تالاب بین‌المللی انزلی تصریح کرد: برای ساماندهی این تالاب و جمع‌آوری زباله‌های داخل و اطراف تالاب و رسوب‌زدایی آن طرح‌هایی توسط کارشناسان سازمان محیط‌ زیست گیلان با همکاری استادان دانشگاهی تهیه شده که در آینده نزدیک اجرا می‌شود.