محمد رحمتی، وزیر راه و ترابری، در حاشیه دیدار از طرح آزادراه رشت ـ قزوین گفت: به غیر از ۱۱ کیلومتر مسیر آزادراه در منطقه رودبار که به دلیل مشکلات فنی اجرا نشده است،۸۰‌درصد مسیر آزادراه رشت ـ قزوین امسال به ‌بهره‌برداری می ‌رسد. به گزارش«ایسنا»، رحمتی با بیان این که اعتبارات ویژه‌ای برای اجرای ‌این طرح در نظر گرفته شده است افزود: امسال ۴۰۰میلیارد ریال اعتبار برای اجرای آزادراه رشت ـ قزوین اختصاص یافته است که یک چهارم آن از سوی بانک تجارت و یک چهارم نیز به وسیله سازمان حمل و نقل و پایانه‌ها و ۵۰‌درصد بقیه آن توسط دولت تامین اعتبار می‌شود. وی اظهار کرد: آزادراه رشت ـ قزوین محدودیت اعتباری ندارد و در صورت جذب بیشتر اعتبارات، قسمت بیشتری از این محور زیر ترافیک خواهد رفت. رحمتی درباره دلیل تاخیر در بهره‌برداری از این طرح گفت: مشکلات فنی مانند رانش زمین در مسیر و کمبود اعتبار از علل عمده تاخیر ساخت آزادراه رشت ـ قزوین بوده است. رحمتی درباره مشکلات ایجاد شده در روستای دشتگان واقع در طول مسیر آزادراه ‌گفت: مشکل ساکنان روستاهای این مناطق نیز با ساخت پل و راه متناسب با جمعیت هر منطقه و شرایط آن حل خواهد شد.

وزیر راه و ترابری همچنین در خصوص راه‌آهن رشت ـ انزلی اظهار کرد: تمامی قطعات طرح راه‌آهن به مناقصه گذاشته شده است اما زمان بهره‌برداری نهایی آن دقیقا مشخص نیست و در صورت تامین اعتبار عملیات عمرانی این طرح در چهار سال آینده به اتمام خواهد رسید. وی از اختصاص ۴۵۰ میلیارد ریال اعتبار در سال جاری برای اجرای طرح راه آهن قزوین ـ رشت ـ انزلی خبر داد و افزود: مهمترین مشکل در ساخت این طرح آزادسازی زمین و تامین مصالح است.

رحمتی خاطرنشان کرد: در صورتی که لایحه دولت به مجلس برای اختصاص سالانه ۶۰هزار میلیارد ریال اعتبار برای ساخت آزادراه و راه‌آهن به تصویب برسد، روند ساخت طرح‌های اداره راه نیز تسریع خواهد شد.