18درصد مصرف کنندگان سیگار نوجوان هستند

اراک-خبرنگار دنیای اقتصاد: رییس مرکز بهداشت استان مرکزی گفت: ۱۸درصد مصرف کنندگان سیگار در استان مرکزی افراد ۱۵تا۲۴ساله هستند.

علی اصغر فرازی در همایش سالروز بدون دخانیات که در مرکز بهداشت استان مرکزی برگزار شد، با اشاره به کاهش سن مصرف کنندگان سیگار در کشور افزود: میانگین مصرف سیگار در سنین ۱۵تا۲۵سال روزانه ۸نخ است و بیشتر نوجوانان دبیرستانی برای یک بار استعمال دخانیات را تجربه کرده‌اند. وی با اشاره به قانون منع دخانیات در محیط‌های بسته گفت: مشکل ما در جوامع این است که قوانین خوب طراحی می‌شوند اما خوب اجرا نمی‌شوند.

وی با انتقاد از بی توجهی مردم نسبت به استعمال دخانیات در محیط‌های بسته گفت: در کدام اداره کشور تا به حال کسی را به خاطر استعمال دخانیات به تخلفات اداری معرفی کرده‌اند؟

فرازی افزایش قیمت سیگار و افزایش مالیات برآن، همچنین نصب پیام‌های هشداری بر روی بسته‌های سیگار را در کاهش تقاضا به خصوص برای اقشار کم درآمد و نوجوانان موثر دانست و بر لزوم ایجاد مراکز ترک دخانیات با استفاده از قرص نیکوتین جایگزین تاکید کرد. فرازی، ۱۵درصد مردم استان مرکزی را در ردیف مصرف کنندگان همیشگی دخانیات دانست و با اشاره به اثرات مرگبار استعمال دخانیات گفت: همه ساله هزاران نفر در استان مرکزی در اثر ابتلا به بیماری‌های ناشی از استعمال دخانیات جان خود را از دست می‌دهند.

کسایی پور، معاون اجتماعی استاندار مرکزی نیز در این همایش از فعالیت‌ دو مرکز بهداشت محیط برای کنترل و کاهش مصرف دخانیات در استان مرکزی خبر داد. این در حالی است که طبق قانون، در کمیته پیشگیری دخانیات، ۱۲دستگاه ملزم به همکاری شده‌اند.