بیرجند- خبرنگار دنیای اقتصاد: پایانه و گمرک مرزی میل ۷۸ در مرز مشترک خراسان جنوبی و در ایران و استان فراه در افغانستان گشایش یافت. به گزارش خبرگزاری فارس، در پایانه و گمرک مرزی میل ۷۸ که با حضور نمایندگان دو کشور افتتاح شد قرنطینه‌ دامی، کنترل گذرنامه، گمرک و مخابرات ساخته شده است.

برای اجرای این طرح تاکنون یک‌میلیارد و ۴۰۰‌میلیون ریال از سوی دو کشور هزینه شده و تکمیل آن نیز به اعتبارات دیگری نیاز دارد و پیش‌‌بینی می‌شود تا شهریور ماه امسال به طور کامل راه‌‌اندازی شود.

استاندار خراسان جنوبی به عنوان نماینده ایران در این مراسم گفت: دو کشور ایران و افغانستان دارای مشترکات فراوانی هستند که دین، زبان و مبارزه با استکبار جهانی از جمله آنها است.

صولت مرتضوی افزود: این طرح از سال‌های قبل مد نظر بوده و با کسب مصوبه دولت اکنون شاهد راه ‌اندازی آن هستیم و امید است باب جدیدی به منظورتوسعه دو کشور فراهم شود. وی از آمادگی برای توسعه جاده آسفالته مرزی تا مرکز فراه افغانستان خبر داد و افزود: مجوزهای لازم برای ایجاد شهرک صنعتی در جوار مرز و رفع بخشی از مشکلات صادر شده است که تحقق آن سرمایه‌‌گذاری و مشارکت بخش‌خصوصی را می‌طلبد.

مرتضوی همچنین از آمادگی ایران برای گسترش خدمات زیربنایی در کشور افغانستان خبر داد. رییس هیات اعزامی‌افغانستان نیز در این مراسم از افتتاح این طرح به عنوان حادثه مهم و تاریخی در تاریخ مراودات دو کشور ایران و افغانستان یاد کرد و گفت: پایانه و گمرک مرزی میل۷۸ می‌‌تواند علاوه بر توسعه روابط میان دو استان فراه و خراسان جنوبی نقش اساسی در روابط منطقه‌ای داشته باشد.

عبدالصمد خان با اشاره به مشترکات دو ملت افزود: در جغرافیای جهان کمتر کشوری را می‌‌توان یافت که مانند ایران و افغانستان دارای چنین مشترکاتی باشند.