فروش مجتمع پتروشیمی تبریز به 4‌هزار‌میلیارد ریال می‌رسد

تبریز- خبرنگار دنیای اقتصاد: مدیرعامل پتروشیمی تبریز گفت: ارزش مجموع فروش پتروشیمی تبریز با اجرای شناورسازی قیمت محصولات پتروشیمی به ۴‌هزار‌میلیارد ریال در سال می‌رسد. علیرضا صدری افزود: برای ادامه حیات، صنایع باید همواره در مسیر توسعه پیش بروند.

به گفته وی در پتروشیمی تبریز طرح‌های توسعه جدید ۵۴‌هزار تنی پلی استایرن مقاوم، ۴۵‌هزار تنی ABC و ۱۵‌هزار تنی SAN در دست اجراست که پیش‌بینی می‌شود، تا پایان سال ۸۷ در مدار تولید قرار گیرند.

صدری تصریح کرد: ظرفیت تولید مجتمع پتروشیمی تبریز با راه اندازی طرح‌های توسعه پلی استایرن مقاوم SAN و ABS به ۱۰۰‌هزار تن در سال افزایش خواهد یافت.

مدیر عامل پتروشیمی تبریز خاطرنشان کرد: هم اکنون اسناد مناقصه دو طرح ABS و SAN براساس مهندسی اصولی و دانش فنی شرکت cheil (سامسونگ کره جنوبی) آماده برگزاری است.

صدری درباره ظرفیت تولید پتروشیمی تبریز در سال ۸۵ یادآور شد: ظرفیت تولید این مجتمع در سال گذشته ۸۰۰‌هزار تن با ظرفیت اسمی ۱۰۵‌درصد برنامه از پیش تنظیم شده بود که این میزان تولید در ده سال گذشته بالاترین حجم تولید در این مجتمع است.

مدیرعامل مجتمع پتروشیمی تبریز ضمن اشاره به مساحت ۴۰۰‌هزار هکتاری این مجتمع گفت: با تامین خوراک ۱۵۰‌هزار تنی اتیلن از خط لوله اتیلن غرب و طرح توسعه پالایشگاه تبریز، طرح‌های توسعه پتروشیمی تبریز ادامه خواهد داشت.

وی با اشاره به ارزش فروش داخلی ۱۷۰میلیارد ریالی در سه ماه نخست امسال گفت: ارزش کل فروش داخلی در سال گذشته ۲۲۰‌میلیارد تومان برآورد شده که با در نظر گرفتن فروش خارجی این رقم به ۳۰۰‌میلیارد تومان افزایش یافت.

به گفته صدری، ۹۰‌درصد خوراک این مجتمع از پالایشگاه تبریز و ۸ تا ۹‌درصد از پتروشیمی‌های اراک و بندر امام تامین می‌شود که با افزایش ظرفیت پالایشگاه تبریز، طرح توسعه جدیدتری در مجتمع پتروشیمی تبریز اجرا خواهد شد.

وی همچنین با اشاره به اینکه برای اولین بار در صنعت نفت ایران، ایزو ۱۷۰۲۵ به محصولات پتروشیمی تبریز تعلق گرفته و محصولات این مجتمع به ۴۰ کشور جهان صادر می‌شود، گفت: چین و ترکیه بزرگترین خریداران و مشتریان پتروشیمی تبریز به شمار می‌روند.