مازندران هفتمین استان پرجمعیت کشور است

ساری- خبرنگار دنیای اقتصاد: براساس نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال ۸۵، استان مازندران با ۲میلیون و ۹۲۰هزار و ۶۵۷ نفر جمعیت، هفتمین استان پرجمعیت کشور محسوب می‌شود که سهم جمعیتی آن از کشور ۱۴/۴درصد است. غلامرضا رشیدی، معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان مازندران گفت:۱۸/۵۳درصد جمعیت استان شهری و ۸۲/۴۶درصد روستانشین هستند، بر اساس همین نتایج ۳۱/۲۱درصد جمعیت استان در گروه سنی صفر تا ۱۴ساله، ۷/۷۲ درصد، ۱۵ تا ۶۴ساله و ۹۹/۵درصد ۶۵ ساله و بیشتر هستند که این گروه‌های سنی در سال ۷۵ به ترتیب ۳۳/۳۶، ۹۳/۵۸ و ۶۹/۴درصد جمعیت را تشکیل می‌دادند.

وی با بیان این که مقایسه جمعیت گروه‌های سنی در دو سرشماری گذشته نشان می‌دهد که جمعیت صفر تا ۱۴ساله در سال ۸۵ نسبت به سال ۷۵ حدود ۱۵درصد کاهش داشته است، افزود: این جمعیت به گروه سنی ۱۵ تا ۶۴ساله در سال ۸۵ اضافه شده و بر روی پایه‌های هرم سنی جمعیت استان تاثیر گذاشته است.

رشیدی افزود: این نتایج نشان می‌دهد که نرخ رشد جمعیت در دهه گذشته ۱۶/۱درصد بوده است که نسبت به دهه قبل آن ۲دهم درصد کاهش داشته است.

معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی مازندران، میزان باسوادی در استان را ۰۱/۸۵درصد اعلام کرد و گفت: این میزان در مناطق شهری ۰۵/۹۰درصد و در مناطق روستایی ۳/۷۹درصد است.

رشیدی افزود: نتایج نهایی سرشماری نشان می‌دهد که از ۷۸۳ هزار و ۲۸۸ خانوار استان مازندران ۷۴/۴درصد یکنفره، ۱۴/۱۵درصد دو نفره، ۵۱/۲۵درصد سه نفره، ۹۶/۲۸درصد خانوارها ۴ نفره و ۳۷/۲۵درصد خانوارها پنج نفره و بیشتر هستند، این در حالی است که در سال ۷۵ حدود ۴۸درصد خانوارهای استان پنج نفره و بیشتر بوده‌اند و متوسط تعداد نفرات خانوار نیز از ۵۷/۴ نفر در سال ۷۵ به ۷۳/۳ نفر در سال ۸۵ کاهش یافته است.