گروه استان‌ها: در مراسمی با حضور وزیر نیرو، عملیات اجرایی نیروگاه خصوصی خرمشهر آغاز شد.

وزیر نیرو در مراسم کلنگ‌زنی این طرح که به مناسبت سالروز آزادسازی خرمشهر انجام شد، تاکید کرد: این نیروگاه باید در میان نیروگاه‌های حرارتی رکوردشکن باشد. به گزارش روابط ‌عمومی سازمان توسعه برق ایران، سید پرویز فتاح با اشاره به حماسه آزادسازی خرمشهر و یادآوری آن روزهای بیادماندنی در تاریخ کشور گفت: همانگونه که آزاد‌سازی خرمشهر یک شگفتی بود، نیروگاه خرمشهر نیز باید با شکستن رکورد زمان ساخت نیروگاه‌های حرارتی، شگفتنی آفرین باشد.

وی در عین حال از شرکت صبا و بنیاد مستضعفان به عنون سرمایه‌گذار این طرح خواست که پس از تکمیل واحدهای گازی، ۲واحد بخار نیز به این نیروگاه اضافه کند و نیروگاه را به سیکل ترکیبی تبدیل کند.

وی در عین حال اظهار امیدواری کرد که این طرح با انجام عملیات توسعه و پیش‌بینی واحدهای جدید، روزی بزرگ‌ترین نیروگاه کشور لقب گیرد.

وزیر نیرو حجم سرمایه‌گذاری این وزارتخانه در استان خوزستان را به غیر از نیروگاه خرمشهر یک‌‌هزار و ۵۰۰میلیارد تومان دانست و گفت: اگر این میزان سرمایه‌گذاری به نتیجه برسد، بسیاری از مشکلات مردم این استان برطرف خواهد شد.

مدیر عامل سازمان توسعه برق ایران نیز در این مراسم با ابراز خوشحالی از ساخت این نیروگاه گفت: ساخت نیروگاه خرمشهر با طراحی سیکل ترکیبی و قابل توسعه تا ۸ واحد گازی برنامه‌ریزی شده است و پیش‌بینی می‌شود که تا پاییز سال آینده نخستین واحد آن وارد مدار شود.

محمد بهزاد اظهار کرد: این نیروگاه با روش B.O.O (ساخت، بهره‌برداری و مالکیت) و با سرمایه‌گذاری شرکت صنایع برق و انرژی صبا (متعلق به بنیاد مستضعفان) ساخته می‌شود.

بهزاد از رویکرد دولت برای ورود هر چه بیشتر سرمایه‌گذاران خصوصی به صنعت برق سخن گفت و افزود: در این زمینه در سال گذشته قرارداد ساخت ۳۷ نیروگاه به روش B.O.O با بخش‌خصوصی امضا شد. وی با بیان اینکه این تعداد نیروگاه در مجموع ۲۲هزار مگاوات برق را به شبکه سراسری اضافه خواهد کرد یادآورد شد: طرح‌های رودشور، زنجان، هرمزگان، قشم، فردوسی توس، گناوه، سلفچگان، خرمشهر و توسعه زرگان از جمله نیروگاه‌هایی هستند که قرارداد ساخت آنها با بخش‌خصوصی امضا شد. مدیرعامل سازمان توسعه برق ایران در بخش قراردادهای B.O.T نیز گفت: در سال گذشته نیروگاه جنوب اصفهان به عنوان نخستین نیروگاه خصوصی کشور با حضور رییس‌جمهور افتتاح شد.

وی ادامه داد: تاکنون قرارداد نیروگاه‌های شیراز، هریس تبریز و زنجان نیز در روش B.O.T با بخش‌خصوصی نهایی شده است و امیدواریم که به زودی عملیات اجرایی این طرح‌ها آغاز شود.

بهزاد همچنین از برنامه‌ریزی صورت گرفته برای افزایش ظرفیت ۵هزار مگاواتی برق کشور در سال‌جاری خبر داد و خاطرنشان کرد: در سال گذشته سازمان توسعه برق ایران به تنهایی ۳۲۳۴ مگاوات در قالب ۱۹ واحد نیروگاهی وارد مدار تولید کرد که نسبت به میانگین ۱۰سال گذشته ۱۲۸درصد رشد نشان می‌دهد. وی یادآور شد: در صورتی که موانع موجود برطرف شود، در سال‌جاری قادر به افزایش ۴هزار مگاواتی ظرفیت برق کشور هستیم.

براساس این گزارش دانشمند، مدیر طرح نیروگاه گازی خرمشهر نیز در این مراسم خاطرنشان کرد: این نیروگاه در ۴ واحد ۱۶۲ مگاواتی و در مجموع با ظرفیت ۶۴۸ مگاوات در بخش گاز و قابل تبدیل به سیکل ترکیبی ساخته می‌شود. وی افزود: هزینه پیش‌بینی شده برای ساخت این نیروگاه در مجموع ۲۵۰۰میلیارد ریال است که شامل ۷۵۰میلیارد ریال هزینه ریالی و ۸/۱۴۵میلیون یورو نیز ارزی خواهد بود. دانشمند اظهار امیدواری کرد که واحد نخست این نیروگاه در پاییز سال آینده وارد مدار شود.