گروه استان‌ها: معاون وزیر جهاد کشاورزی و رییس سازمان شیلات ایران در سفری دو روزه به استان خوزستان از طرح‌ها و فعالیت‌های اداره کل شیلات خوزستان دیدار کرد. به گزارش روابط عمومی سازمان شیلات ایران، شعبانعلی نظامی در دیدار از طرح‌ها، مجتمع‌های پرورش ماهی و میگو، و مراکز آموزش صیادی این استان از نزدیک با اقدامات و مشکلات این بخش آشنا شد.

وی با بیان اینکه خوزستان بعد از نفت و گاز با توجه به سرچشمه‌های پرآب رودخانه‌ها و منابع آبی عظیم باید آبزیان و آبزی‌پروری را در اولویت قرار داده، افزود: صدها هزار هکتار منابع آبی عظیم در استان خوزستان موجود است که غنی از عناصر غذایی برای آبزیان است و متاسفانه در هدر می‌رود. وی درباره مجتمع‌های پرورش ماهی نیز گفت: باید پیگیری‌های لازم انجام داد تا ارزش و جایگاه مهم مجتمع‌های پرورش ماهی را معرفی کنیم. وی پیشنهاد کرد: شیلات با همکاری محیط زیست و مرکز تحقیقات‌ آبزی‌پروری بر رهاسازی بچه ماهیان استاندارد از نظر اندازه و گونه اقدام کند.

وی تاکید کرد: برای فرهنگ‌سازی به منظور صید نکردن ماهیان با سایز کوچک توسط صیادان در دریا و تالاب‌ها اقدامات بازدارنده و استاندارد صید ابلاغ شود، همچنین با توجه به اینکه گونه‌های دریایی ماهی نیازمند توجه است. باید بدون محدودیت روی این گونه‌ها مطالعه و تکثیر آنها انجام شود تا بتوانیم دریا را از گونه‌های در شرف انقراض تغذیه کنیم.

وی افزود: شیلات، تحقیقات و محیط زیست نیز ‌باید در خصوص صدمات آلودگی‌های ناشی از پساب‌های پالایشگاه‌های نفت، پتروشیمی و کارخانه‌ها و حتی آب و فاضلاب به تنوع زیستی و ذخایر آبزیان خلیج‌فارس وارد می‌کند، اعلام موضع کند.

وی گفت: وزارت نفت باید با توجه به صدماتی که با ریختن مواد مضر به دریا به تنوع زیستی و ذخایر آبزیان وارد می‌شود میلیاردها تومان اختصاص دهد تا شیلات با احیای زیستگاه‌های آبزیان و ساخت زیستگاه مصنوعی شرایطی را ایجاد کند تا ذخایر موجودات آبزی در دریا از بین نرود.