سمانه شاه‌نوری

به جرات می‌توان گفت آزادراه تهران - کرج با تردد متوسط روزانه حدود ۲۰۰هزار دستگاه خودرو یکی از پرترددترین محورهای مواصلاتی کشور به شمار می‌آید. به نظر می‌رسد ظرفیت این آزادراه با قدمتی بیش از ۳۰سال تناسبی با حجم خودروهای عبوری در آن ندارد. این آزادراه در ساعت‌‌های ابتدایی و انتهایی روز حد فاصل پل فردیس تا محل عوارضی سابق در ورودی تهران بار ترافیک قابل توجهی رابه خود می‌بیند. هر چند عواملی همچون بارندگی و تصادفات بار ترافیکی آن را تشدید می‌کند.

این در حالی است که به اعتقاد گذرکنندگان از این محور انجام روکش آسفالت در ساعات اوج ترافیک نقش عمده‌ای در افزایش بار ترافیکی دارد. اما به گفته مسوول مرکز اطلاعات راه‌های کشور قرار است به منظور کاهش بار ترافیکی این آزادراه، عملیات روکش آسفالت پس از این در ساعات کم تردد وسایل نقلیه صورت گیرد.

محمدرضا علامی گفت: باند جنوبی آزادراه تهران- کرج حدفاصل پل فردیس تا عوارضی سابق برای انجام عملیات روکش آسفالت از ۲۲ اردیبهشت ماه جاری در روزهای شنبه تا چهارشنبه هر هفته بین ساعات ۲۳ تا ۵ صبح روز بعد مسدود است و رانندگان وسایل نقلیه می‌توانند در مدت یادشده از طریق جاده مخصوص به مسیر خود ادامه دهند. نکته قابل تامل دیگر در این خصوص این است که عبور وسایل نقلیه سنگین نقش عمده‌ای در افزایش بار ترافیکی پل فردیس به عنوان یکی از نقاط پرترافیک دارد. این نقطه محل عبور خودروهای سنگین جاده قزوین، شهریار، ماهدشت و اشتهارد است.

هر چند به گفته نمایند مردم کرج و اشتهارد در مجلس شورای اسلامی، برای رفع مشکل پل فردیس با هماهنگی راهنمایی و رانندگی استان تهران قرار است تابلوی ورود ممنوع وسایل نقلیه سنگین به آزادراه تهران - کرج از پل فردیس به محدوده پل کلاک منتقل شود تا فضایی زیر پل کلاک برای خروج کامیون‌ها از آزادراه ایجاد و از بار ترافیکی این محدوده کاسته شود.

این در حالی است که احمد صدیقی، مدیر کل راه و ترابری استان تهران نیز چندی پیش از ساماندهی پل فردیس خبر داد و افزود: قراردادی به ارزش ۵/۲میلیارد تومان به منظور ساماندهی این نقطه اختصاص یافته است.