تفاهم‌نامه توسعه روابط اقتصادی و تجاری استان سمنان و جمهوری ساحل عاج، با حضور جمعی از مدیران ارشد اقتصادی و مسوولان این استان و سفیر یاموسوکرو در ایران امضا شد. رییس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن سمنان در حاشیه این مراسم در گفت‌و‌گو با خبرگزاری فارس، با اشاره به ابعاد مختلف این تفاهم‌نامه افزود: در این تفاهم‌نامه که ۱۰ بند دارد و به امضای حمید حاجی عبدالوهاب، استاندار سمنان و «تی تیه تیروک داسان تیون»، سفیر ساحل عاج در جمهوری اسلامی ایران رسیده، بر شناسایی و ایجاد فرصت‌های مناسب برای همکاری در زمینه‌های سرمایه‌گذاری، آموزشی و اجرای طرح‌های مشترک تاکید شده است.

علی اصغر جمعه‌ای افزود: در این تفاهم‌نامه، طرفین متعهد شدند برای افزایش فعالیت‌های تجاری، اقتصادی و فرهنگی زمینه‌های حضور و بازدید فعالان و هیات‌های تجاری، اقتصادی و فرهنگی دو کشور را به طور مستمر فراهم کنند.

وی تصریح کرد: حمایت از ایجاد دفاتر و مراکز تجاری توسط بخش خصوصی، برگزاری و شرکت در نمایشگاه‌های تخصصی و ارتباط مستمر و پویای اتاق‌های بازرگانی و صنایع و معادن دو کشور از دیگر مواد مطرح شده در این تفاهم‌نامه است.

رییس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن سمنان با اشاره به وجود ذخایر معدنی غنی در این استان به خصوص گچ و نمک گفت: طرف خارجی در این تفاهم‌نامه برای سرمایه‌گذاری مشترک در امر اکتشاف، استخراج و فرآوری محصولات معدنی در چهارچوب قوانین دو کشور متعهد شد.

جمعه‌ای افزود: طرفین موافقت کردند برای تولید سیم و کابل، فلز مس را از ساحل عاج به کارخانه‌های سیم و کابل مستقر در استان سمنان وارد کنند.

وی ادامه داد: اجرای طرح‌های ساختمانی در ساحل عاج و انبوه‌سازی مسکن در آن کشور نیز در این تفاهم‌نامه مورد موافقت قرار گرفت و مقرر شد شرایط مربوط برای برگزاری مناقصه‌های این طرح‌ها توسط طرف خارجی مهیا شود.

رییس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن سمنان همچنین از توافق برای مبادله محصولات کشاورزی نظیر پسته، بادام، گردو، زیتون و گیاهان دارویی بین دو کشور خبر داد.