معاون امور هنری اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان شمالی اعلام کرد: این اداره‌کل از متقاضیان ساخت سینما در استان حمایت می‌کند. حسین فرخنده، در گفت‌وگو با «ایرنا» گفت: ماده ۱۶۱ قانون برنامه سوم توسعه بر گسترش سینماها تاکید می‌کند که برای اجرای آن در خراسان شمالی نیز کمیسیونی به ریاست معاون عمرانی استاندار تشکیل شده است.

وی گفت: طبق این ماده به افرادی که داوطلب فعالیت در زمینه ساخت سینما یا فعالیت در امور سینمایی باشند تسهیلات ویژه ارائه می‌شود.

او بیان کرد: شهرداری‌ها موظفند برای ساخت سینما در شهرهای با جمعیت بالای ۱۵هزار نفر زمین واگذار کنند و واگذاری زمین برای ساخت سینما در شهرک‌های تازه‌ تاسیس نیز بر عهده سازمان مسکن و شهرسازی است.

وی ادامه داد: اکنون استان خراسان شمالی تنها یک سالن فعال سینما دارد و برای افزایش تعداد سینماها در استان فراخوان داده شده است. این مسوول گفت: طبق ماده ۱۶۱، در خراسان شمالی شش شهرستان مشمول تاسیس سینما هستند و تاکنون پنج نفر داوطلب ساخت سینما در این استان شده‌اند. وی گفت: گرچه با گسترش شبکه رسانه‌های تصویری، تلویزیون و ماهواره، سینماها با بحران و کم‌رونقی مواجه شده‌اند ولی اگر به سینما نگاه درستی بشود در هر شرایطی مشتری خاص خود را دارد.

او افزود: با ساخت سینماها و تالارهای مجهز و نیز افزایش تولید کیفی و کمی فیلم‌ها و همچنین مبارزه با فروشگاه‌های غیرمجاز در این زمینه، شمار تماشاگران فیلم در سینما نیز افزایش خواهد یافت.