گروه استان‌ها - مدیرکل تامین اجتماعی استان سمنان گفت: طلب تامین اجتماعی از کارفرمایان استان سمنان به دلیل پرداخت نکردن به موقع حق بیمه‌ها در سال گذشته از مرز ۲۰۰میلیارد ریال گذشت. به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان تامین اجتماعی رسول رضایی مدیرکل تامین اجتماعی استان سمنان، افزایش بی‌رویه بدهی‌های معوق کارفرمایان این استان را نشاندهنده وضعیت نامناسب اقتصادی تعداد زیادی از کارگاه‌های بزرگ در استان سمنان دانست و افزود: در‌حال‌حاضر مشکل عمده سازمان تامین اجتماعی پرداخت نکردن به موقع حق بیمه‌ها توسط بعضی از کارگاه‌ها در این استان و فرار از بیمه کردن نیروی کار در برخی از بنگاه‌های اقتصادی است.

رضایی خاطر نشان کرد: تا پایان مهر ماه سال جاری ۸۵هزار و ۳۴ نفر بیمه شده اصلی ۱۴هزار و ۹۰۳ نفر مستمری بگیر، ۲هزار و ۱۰۱ نفر مقرری بگیر بیمه بیکاری در این استان وجود دارند که با افراد تبعی آنها در مجموع ۳۷۷هزار و ۵۰۰ نفر تحت پوشش تامین اجتماعی این استان هستند که بنا به آمار موجود ۶۲درصد جمعیت استان سمنان تحت پوشش خدمات تامین اجتماعی این استان هستند.

وی میزان هزینه صرف شده به بیمه‌شدگان استان سمنان در ۸ ماه اول سال جاری در قالب تعهدات بلند مدت را ۲۴۵میلیارد و ۷۸۲میلیون ریال دانست و افزود: این رقم در مدت مشابه سال گذشته ۱۹۷میلیارد و ۴۶۵میلیون ریال بوده است.

همچنین تامین اجتماعی این استان در قالب تعهدات کوتاه مدت در ۸ ماه اول سال جاری ۲۰میلیارد و ۱۹۳میلیون ریال هزینه کرده است و این رقم در مدت مشابه سال گذشته ۱۲میلیارد و ۵۷۷میلیون ریال بوده است.

مدیرکل تامین اجتماعی استان سمنان در خصوص وضعیت طرح ساماندهی سوابق بیمه شدگان این استان نیز اظهار داشت: وضعیت طرح ساماندهی سوابق در استان سمنان قابل توجه و چشمگیر بوده است به طوری که بین استان‌های درجه ۲ استان سمنان رتبه اول را کسب کرده است.

وی در مورد وضعیت صندوق بیمه بیکاری در استان سمنان خاطر نشان کرد: طی ۸ ماه اول سال جاری تعداد مقرری بگیران بیمه بیکاری از یک هزار و ۶۰ نفر در پایان سال گذشته به ۲هزار و ۱۰۱ نفر در سال جاری رسیده است که نشانگر رشد بی‌رویه و غیرمنطقی اخراج شدگان نیروی کار است که ماهانه به طور میانگین ۱۳۰ نفر از کارگاه‌های این استان اخراج و تحت پوشش صندوق بیمه بیکاری قرار گرفته‌اند و در همین راستا در دوره مورد نظر ۲میلیارد و ۲۰۰میلیون تومان مقرری به افراد بیکار توسط تامین اجتماعی استان سمنان پرداخت شده است.