طرح‌آبرسانی به روستای فردو از توابع بخش کهک قم با حضور وزیر نیرو و جمعی از مسوولان استان به بهره‌برداری رسید. معاون توسعه شرکت آب و فاضلاب روستایی قم گفت: طرح آبرسانی روستای فردو قم باهزینه ۱۲میلیارد ریال در خط لوله‌ای به مسافت ۱۲هزار و ۵۴۵متر مربع ساخته شده‌است.

علی نظری افزود: در این طرح انتقال آب از منبع چشمه‌های برف انبار روستای فردو از طریق یک مخزن یک‌هزار مترمکعبی و سیستم کلرزنی آب صورت می‌گیرد. وی منبع تامین آب این منطقه را آب‌های زیرزمینی و سطحی دانست و افزود: بارندگی کم در برخی سال‌ها و پایین رفتن سطح آب‌های زیرزمینی این منابع آبی را برای پوشش منطقه نامطمئن ساخته‌است.

وی افزود: ایجاد منبع جدید آبی مناسب در تمام طول سال از نیازهای این روستا بوده که با آغاز طرح انتقال آب از چشمه‌های برف انبار در سال ۸۴ ، امروز این مساله محقق شده است. نظری، دیگر ویژگی‌های این طرح را نصب ۲۰شیر فشارشکن و ۲۰شیرتخلیه‌هوا درمسیر انتقال آب با ۱۵۰EC، به روستای فردو دانست. همچنین با حضور وزیر نیرو دو طرح صنعت برق شامل پست ۲۳۰ و ۶۳کیلو ولت در مناطق جمکران و حرم مطهر حضرت‌معصومه(س) به بهره‌برداری رسید.

پست برق ۲۳۰کیلوولت جمکران با هزینه ۶۱میلیارد و ۲۴۲میلیون ریال با هدف افزایش قدرت مانور و تامین برق منطقه و مسجدمقدس‌ جمکران افتتاح شد.

پست ۶۳کیلو ولت حرم‌مطهر حضرت‌معصومه(س) نیز با اعتبار ۱۹میلیارد و ۲۹۰میلیون ریال با هدف تامین برق حرم‌مطهر و کاهش بار پست‌های همجوار در میدان مطهری به مساحت دوهزار و ۳۰۷متر مربع راه‌اندازی شد.