گروه استان‌ها: با انجام عملیات اکتشافات ناحیه‌ای از سوی سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور یکی از بزرگ‌ترین ذخایر سولفات سدیم خاورمیانه واقع در استان مرکزی به مرحله اعطای گواهی کشف رسید. به گزارش روابط‌عمومی سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور بهروز برنا، مدیر امور اکتشاف این سازمان با اشاره به کشف معدن بزرگ سولفات سدیم در اراک گفت: سولفات سدیم یکی از طرح‌های بزرگ سازمان بوده است که از محل درآمدهای وزارت صنایع و معادن و بودجه عمرانی به اجرا درآمد که چند فاز اکتشافی آن در یک گستره بزرگ در دریاچه میقان و پس از آن در قالب طرح اکتشافات سراسری به عنوان یک طرح مستقل ادامه یافت.

وی با بیان اینکه ۱۴۵میلیون تن کانسنگ یا مواد انباشته شده در پلایای دریاچه میقان وجود دارد، تصریح کرد: با تکمیل اکتشافات، ذخیره‌ای با ۴۵میلیون تن سولفات سدیم با احتساب ۳/۳۳درصد برای کارشناسان محرز شد.

برنا، سولفات سدیم را در صنایع کشور پراهمیت بیان کرد و گفت: با توجه به وضعیت سولفات سدیم در خاورمیانه، معدن کشف شده یکی از ذخایر بسیار مناسب به حساب می‌آید و این در حالی است که استفاده از ماده معدنی در صنایع شیشه، لاستیک‌سازی، کاغذسازی، شوینده‌ها بسیار فراگیر است.

مدیر امور اکتشاف سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور با بیان اینکه از این پس می‌توان علاوه بر تامین نیاز داخلی کشور به سولفات سدیم، مازاد آن را به کشورهای همجوار صادر کرد، افزود: گواهی کشف این محدوده پس از بررسی‌های کارشناسی، در ماه‌های اخیر به نام سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور صادر شد که این یکی از دستاوردهای اکتشافی بسیار ارزنده ایران در بخش معدن محسوب می‌شود.

برنا یادآور شد: خوشبختانه ذخایر موجود در منطقه بسیار مطلوب و مناسب ارزیابی می‌شود و بر همین اساس قرار بر این است که پس از تقسیم آن، هر قطعه پس از برگزاری مزایده توسط دولت به بهره‌برداران بخش‌خصوصی در واگذار شود.