سهم سیگار ایرانی در بازارهای داخلی و خارجی افزایش می‌یابد

رشت- خبرنگار دنیای اقتصاد: وزیر صنایع و معادن در سفر هیات دولت به استان گیلان ضمن دیدار از بزرگ‌ترین مجتمع دخانیات کشور در گیلان، بر لزوم حمایت از این مجتمع برای افزایش سهم سیگار ایرانی در بازار داخلی و خارجی تاکید کرد. دکترعلیرضا طهماسبی، با اشاره به سیاست‌های دولت در خصوص حمایت از صنایع داخلی و افزایش قدرت رقابت‌پذیری این محصولات گفت: خوشبختانه با اقدامات و حمایت‌های انجام گرفته در یکسال گذشته سهم سیگار تولید داخلی در بازار کشور از ۲۲درصد در سال گذشته به ۲۵درصد در سال‌جاری و سهم سیگار تولید مشترک با شرکت‌های خارجی در داخل کشور از ۲۱درصد به ۲۶درصد افزایش یافته است.

وی افزود: انتظار می‌رود با تلاش کارکنان شرکت دخانیات کشور از برنامه چهارم توسعه جلوتر باشیم و سهم بازار داخلی از مجموع تولیدات خالص داخلی و تولیدات به بیش از ۷۵درصد برسد.

طهماسبی با بیان اینکه در صورت ایجاد تغییراتی در نحوه تولید و عمل‌آوری این محصول و نیز بکارگیری نیروهای متخصص می‌توان سیگار رقابت‌پذیرتری تولید و به بازار عرضه کرد گفت: به این منظور پس از انجام تحقیقات بسیار، همکاران ما در شرکت دخانیات کشور توانستند سیگار بدون دود را تولید و به بازار عرضه کنند که این نویدبخش آینده درخشان برای صنعت دخانیات کشور است.

عباسعلی مطلوبی ،عضو هیات‌مدیره و مدیر کل مجتمع دخانیات گیلان نیز مجتمع یاد شده را بزرگ‌ترین مجتمع دخانیات کشور دانست و گفت: خوشبختانه میزان تولیدات این مجتمع افزایش قابل توجهی داشته به طوری که در ۱۱ ماه نخست سال جاری بیش از ۱۶میلیارد نخ سیگار در این مجتمع تولید شده است.

وی با اشاره به نقش این مجتمع در اشتغالزایی استان گفت: در‌حال‌حاضر بیش از یک هزار و ۷۰۰ نفر در این شرکت مشغول به کار هستند که با افزایش تولید در سال آینده و افزایش سهم بازار داخلی و صادرات به کشورهای همسایه این تعداد افزایش می‌یابند.

مطلوبی یکی از سیاست‌های وزارت صنایع و شرکت دخانیات کشور در نتیجه مجتمع دخانیات گیلان را واگذاری تولید سیگار به بخش خصوصی دانست و گفت: سرمایه‌گذاران علاقه‌مند می‌توانند با مراجعه به سازمان صنایع و شرکت دخانیات مجوز تولید سالانه ۲ تا ۴میلیارد نخ سیگار را دریافت کنند که به این منظور مجتمع دخانیات گیلان نیز از هرگونه مشورت و همکاری استقبال می‌کند.

وی با تاکید بر ضرورت افزایش سطح زیرکشت توتون در گیلان به منظور تهیه مواد اولیه سیگار با بیان اینکه در سال جاری بیش از ۷۰۰ هکتار از اراضی گیلان به زیر کشت توتون رفت افزود: پیشنهاد ما این است با همکاری و هماهنگی وزارتخانه‌ها و سازمان‌های بازرگانی و جهاد کشاورزی و شرکت دخانیات سیاست خرید تضمینی محصول برای توتونکاران نیز اجرا شود که در این صورت کشاورزان بیشتری زمین‌های خود را به زیرکشت توتون خواهند برد.