وزیر بهداشت در مراسم افتتاحیه دانشکده دارو سازی استان زنجان با بیان این که کارهای صورت گرفته برای این دانشکده مطلوب و در خور توجه است، افزود: ۵۰۰میلیون تومان از اعتباراتی که در اختیار وزارتخانه بود در فروردین ۸۶ به این دانشکده اختصاص می یابد. به گزارش خبرگزاری مهر کامران باقری لنکرانی با اشاره به این که در حال حاضر ۵‌هزار طرح نیمه تمام در بخش بهداشت و درمان کشور وجود دارد، گفت: از این تعداد طرح نیمه تمام، تنها ۱۵۰۰ طرح دارای ردیف اعتباری است.

وی افزود: ایران امروز توانسته به کمک صبر و استقامت خود قله‌های پیشرفت و توسعه را فتح کند و به عنوان کشوری نمونه در جهان شناخته شود.

وی از افزایش ۵۵درصدی پذیرش دانشجو در رشته دارو سازی در کشور خبر داد و افزود: این یک جهش بزرگ در حوزه دارو سازی و عرصه علمی کشور است.

لنکرانی گفت: در حال حاضر در کشور ۱۰‌هزار داروساز فعالیت می‌کنند و تعداد ۷‌هزار داروخانه ، ۶۰ شرکت داروسازی و ۳۸ شرکت تولید مواد اولیه فعالیت دارند.

وی تاکید کرد: در حال حاضر گردش بازار مالی داروی کشور ۵/۱میلیارد دلار است که از این میزان ۹۵درصد را تولیدات داخلی و تنها ۵درصد را تولیدات خارجی تشکیل می‌دهد که دارای ارزش افزوده بالایی بوده و باید تلاش کنیم ۵‌درصد داروی وارداتی را نیز در کشور تامین کنیم.

وزیر بهداشت ، صادرات داروی کشور را ۶۰میلیون دلار عنوان کرد و افزود: این اقلام صادراتی که شامل ۱۲ محصول است غالبا تجهیزات اتاق عمل، مانیتور، وسایل دامپزشکی و برخی موارد دیگر است که به ۲۰ کشور جهان صادر می‌‌شود.

لنکرانی، نگاه وزارت بهداشت به صادرات را نگاهی وسیع عنوان کرد و گفت: در تلاش هستیم روند صادرات را در آینده و به سرعت افزایش دهیم که در همین راستا نمایشگاه ایران مت، خرداد ۸۶ در کشور برگزار خواهد شد. وی با تاکید بر این مطلب که در زمینه تولید تجهیزات پزشکی دارای وضعیت مطلوبی هستیم، گفت: در تولید محصولات یک بار مصرف وضعیت خوبی داریم ولی در تولید تجهیزات بزرگ و سرمایه ای کار طولانی مدت و زیادی پیش رو داریم.

لنکرانی تاکید کرد: در حال حاضر در تولید ۱۶ نوع محصول پزشکی موفق به کسب استاندارد اروپا شده‌ایم.

وی ارتقای سلامت و بهداشت جامعه را از دستاوردهای مهم نظام جمهوری اسلامی ایران عنوان کرد و افزود: در افزایش میزان امید به زندگی در میان افراد جامعه و کنترل و ریشه‌کنی بسیاری از بیماری‌ها، موفقیت‌های قابل توجهی کسب کردیم.

لنکرانی آمار مبتلایان به ویروس HIV در کشور را ۱۴‌هزار نفر عنوان کرد و گفت: از این تعداد ۱۷۰۰ نفر فوت کرده‌اند و ۴۸ نفر وارد مرحله بیماری ایدز شدند.

وی تصریح کرد: در ۲ سال گذشته موارد جدید مبتلایان به ایدز نسبت به سال‌های قبل کمتر شده و در کنترل رفتارهای پر خطر موفق بوده‌ایم. وزیر بهداشت همچنین از راه‌اندازی ۱۰۰ مرکز درمان معتادان تزریقی در نیمه دوم اسفند ماه جاری خبر داد.