ساری - خبرنگار دنیای اقتصاد: رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مازندران گفت: ۳۸۶ اثر تاریخی فرهنگی استان شامل، ۲۴۴ بنا، ۱۱۳ تپه تاریخی، ۱۸ محوطه، ۱۰ مجموعه تاریخی و فرهنگی و ۱۱ بافت تاریخی در فهرست آثار ملی کشور ثبت شد. ۱۰ اثر دیگر نیز در شرف ثبت است. رحمت عباس‌نژاد، مجموعه به ثبت رسیده را شامل نوار ساحلی بابلسر، مجموعه نج، مجموعه بناهای نجفی دوره قاجاریه ابوالحسن کلا و آقاجان نسب عصر قاجار در بابل، عباس‌آباد و افغان‌نژاد بهشهر متعلق به دوره اسلامی و باغ فرهنگی و تفریحی رامسر متعلق به دوره تاریخی پهلوی در رامسر دانست که از جاذبه‌های شاخص استان مازندران به شمار می‌روند.

عباس نژاد افزود: محوطه افغان نژاد، قلعه پلنگان، قلعه میانکاله و گمجال بهشهر، تخت رستم نکا متعلق به دوره قبل از تاریخ، عافله سیتی خاچک کجور از دوره اشکانی و ساسانی، محوطه کلینگا نوشهر، محوطه شهر کجور متعلق به عصر آهن، موزی پشته دوره اسلامی در نوشهر، کوره سر ۱ و ۲ محوطه گورستانی جارمت دوره هزاره یکم قبل از میلاد، جیرمت پیش از اسلام، گورستان جیر لپه هزاره یکم تا دوره اسلامی در تنکابن و انبار سه در دوره اسلامی شهرستان جویبار نیز از محوطه‌های تاریخی با ارزش در کشور دانست که برای ثبت آنها در لیست آثار ملی اقدام‌هایی در حال انجام است.

وی یادآور شد: در استان مازندران ۱۱ بافت تاریخی شهری و روستایی وجود دارد که شهرهای بابل، ساری، آلاشت، قائم‌شهر، آمل، بابلسر جزو بافت شهری محسوب می‌شوند و جواهرده، کندلوس کپ، یوش و جنت رودبار جزو بافت روستایی هستند که تنها بافت شهری آلاشت ثبت شده و بقیه آنها در حال ثبت شدن در لیست آثار ملی کشور هستند.