مدیرکل محیط زیست آذربایجان‌غربی گفت: به‌زودی ایستگاه سنجش آلودگی هوا در ارومیه افتتاح خواهد شد. به گزارش «ایسنا»، کیومرث کلانتری در سومین جلسه آمایش محیط زیست استان با بیان اینکه با وجود بارندگی‌های سال جاری ارتفاع آب دریاچه ارومیه فقط ۳۰سانتیمتر بیشتر شده است اظهار کرد: با این وجود هنوز ۵متر از حالت استاندارد پایین‌تر است و این وضعیت بسیار بحرانی است.

وی کاهش نزولات جوی، پایین بودن راندمان کشاورزی، خالی شدن سفره‌های زیرزمینی به دلیل حفر چاه‌های غیرمجاز، تبخیر از سطح و کنترل روان‌آب‌ها و مازاد کشت را از جمله عوامل کاهش سطح آب دریاچه ارومیه عنوان کرد و افزود: هم‌اکنون در استان ۸۶۹ چاه غیر مجاز حفر شده‌اند.

مدیرکل محیط زیست آذربایجان‌غربی از فعالیت و وجود ۳۶ تشکل غیردولتی زیست‌محیطی در استان آذربایجان‌غربی خبر داد و گفت: این تشکل‌ها بدون دریافت کمک از منابع دولتی فعالیت‌های زیست‌محیطی و فرهنگسازی در خصوص مسایل محیط‌زیست را انجام می‌دهند.

کلانتری اجرای طرح مدیریت گونه گوزن زرد ایرانی در استان و تهیه شناسنامه غارهای استان، مطالعه جاذبه‌های طبیعت‌گردی استان را از جمله مهمترین طرح‌های پیشنهادی برای حفاظت از محیط زیست و منابع طبیعی استان عنوان کرد.