زنجان انرژی برق تولید می‌کند

گروه استان‌ها - استان زنجان از پایان سال ۱۳۸۷ تولید انرژی برق را آغاز خواهد کرد.به گزارش شبکه اطلاع‌رسانی سرمایه‌گذاری استان زنجان، در پنج سال آینده چهار نیروگاه برق ۵۰۰ مگاواتی گازی با قابلیت تبدیل به سیکل ترکیبی در استان زنجان ساخته خواهد شد که نخستین نیروگاه در پایان سال ۱۳۸۷ به بهره‌برداری می‌رسد. این نیروگاه‌ها براساس مصوبه هیات وزیران در سفر رییس جمهور به استان زنجان در دستور کار وزارت نیرو قرار گرفت.

به گفته مدیر عامل شرکت برق منطقه‌ای زنجان متولی اصلی ساخت نیروگاه‌ها در کشور سازمان توسعه برق ایران است و ساخت نیروگاه‌های زنجان به دو روش B.O.O (ساخت، تملک و بهره‌برداری) و B.O.T (ساخت، بهره‌برداری و واگذاری) بر عهده سرمایه‌گذاران است.

پورنقی افزود: هزینه اجرای هر یک از نیروگاه‌ها که به ترتیب زنجان یک تا زنجان چهار نامیده می‌شوند ۲۲۰میلیارد تومان و در مجموع ۸۸۰میلیارد تومان است.

هم‌اکنون مراحل ساخت نیروگاه زنجان ۴ توسط شرکت سرمایه‌گذاری بانک ملی به روش B.O.O به سرعت در حال انجام است. نیروگاه برق زنجان یک هم توسط یک شرکت سرمایه‌گذار داخلی اجرا خواهد شد. نیروگاه زنجان سه نیز براساس یادداشت تفاهمی که بین شرکت SKS Ventures مالزی و سازمان توسعه برق ایران مبادله شد، پس از امضای قرارداد نهایی به روش B.O.T توسط این شرکت خارجی ساخته خواهد شد.

سرمایه‌گذار نیروگاه زنجان ۲ نیز با توجه به تقاضاهای متعددی که وجود دارد هنوز قطعی نشده است. پورنقی همچنین درباره نحوه انتخاب مکان‌های ساخت نیروگاه‌ها گفت: استقرار نیروگاه‌ها مستلزم مطالعات توجیهی فنی-اقتصادی و انتخاب ساختگاه نظیر مطالعات بار و شبکه، مطالعات سوخت، زمین‌شناسی و لرزه‌خیزی، مطالعات زیست‌محیطی، پایداری شبکه، منابع آب، تامین نیروی انسانی است تا بهترین گزینه برای ساخت نیروگاه، انتخاب شود. نخستین نیروگاه قابل بهره‌برداری استان زنجان، نیروگاه زنجان چهار خواهد بود که در صورت تامین به موقع سوخت (گاز طبیعی)، اواخر سال ۱۳۸۷ فعالیت خود را آغاز خواهد کرد. نیروگاه‌های زنجان سه، یک و دو نیز به ترتیب در سال‌های آینده آماده بهره‌برداری خواهند شد.

رییس ستاد تشویق و حمایت از سرمایه‌گذاری استان زنجان هم با اشاره به اهمیت نیروگاه‌های چهارگانه زنجان برای توسعه اقتصادی استان زنجان، در این باره گفت: این نیروگاه‌ها اگرچه براساس برنامه شرکت توانیر و برای تامین نیازهای کشور ساخته می‌شود اما نقش بسزایی در پیشرفت صنعتی استان زنجان خواهند داشت.

دیزج‌نژاد، سرمایه‌گذاری شرکت SKS ventures مالزی برای یکی از نیروگاه‌های زنجان را محصول درایت، همدلی و تلاش اقتصادی استان زنجان همگام با وزارت نیرو دانست و گفت: تامین انرژی، یکی از نیازهای اساسی سرمایه‌گذاران است و استان زنجان به دلیل بهره‌مندی از زیرساخت‌های مطمئن تامین انرژی به ویژه برق و گاز، در حال تبدیل شدن به مقصد ایده‌آل سرمایه‌گذاران خصوصی است.