گروه استان‌ها: برای استفاده از فناوری‌های جدید به منظور افزایش کیفیت ماسه قالب‌گیری و کاهش ضایعات قطعات ریخته‌گری مربوط به ماسه و پایین آوردن توقعات خطوط تولید، واحد تحقیقات و توسعه شرکت ریخته‌گری تراکتورسازی اقدام به طراحی، ساخت، ‌نصب و راه‌اندازی مدار ماسه با ظرفیت ۲۴۰ تن در ساعت کرده است که دارای آسیاب‌های Batch و مجهز به خنک کن ماسه است. با توجه به اهداف مدیریت شرکت در جهت افزایش تولید و کاهش ضایعات و لزوم بازسازی و جایگزینی تجهیزات با فناوری جدید، شرکت ریخته‌گری با انجام کارهای کارشناسی و مهندسی از سال ۸۱ و اجرای عملی طرح از سال ۸۳ موفق شده است این طرح بزرگ را در بهمن‌ماه جاری به مرحله بهره‌برداری برساند.

براساس این گزارش، از مشخصات اجرایی این طرح می‌توان به طراحی توسعه مدار ماسه، تهیه و تنظیم نقشه‌های سالن، اسکلت فلزی ساختمان، اسکلت فلزی تجهیزات، نوار مقاله‌ها، سیلوهای ماسه نو، پودر زغال و بنتونیت اشاره کرد.

همزمان با انجام کارهای طراحی، ساخت موارد فوق‌الذکر نیز توسط کارکنان متخصص و توانمند شرکت ریخته‌گری با رعایت استانداردهای بین‌المللی انجام و در ۸ طبقه نصب شده است.

طبق محاسبات انجام شده مساحت این طرح با تجهیزات نصب شده تقریبا به ۲۵۰۰ متر مربع بالغ می‌شود و ۱۷میلیارد ریال نیز هزینه شده است که طبق نظر کارشناسان مالی و اقتصادی هزینه کل این طرح یک‌پانزدهم اجرای معادل خارجی آن است.